16 April 2008

Buku terbaru Hishamuddin Rais

oleh: Zulhabri Supian

resensiTerhangat dan masih panas. Baru sampai di kantor (opis) gua. Buku bertajuk Keganasan, penipuan & Internet ini adalah kumpulan tulisan-tulisan Hishamuddin Rais a.k.a Isham yang pernah disiarkan di kolum Surat Tanpa Alamat dalam harian akhbar Oriental Daily berbahasa Mandrin. Dalam kumpulan ini juga termasuk tulisan kolum Dari Brickfield dalam Berita Keadilan dan Dari Jelebu, blog Isham di Malaysia Today.

Buku ini wajib dimiliki oleh pembaca2 dan peminat2 Isham yang taat setia.

Ulasan2 atas karya agung ini;

Setuju 1000% dengan Hisham. Dahlah si tua bangka tu memporakperandakan negara selama 22 tahun, kemudian diwariskannya pula negara ini kepada si lembik yang suka tidur, jahanamlah kita.

Pekanpahang -22.10.2005

Anyway, aku salute dengan persembahan Hisham dlm tari dan lenggok kritisnya yg terkadang buat kita berfikir sekali lagi walaupun keputusan telah kita buat sebelum ini.

Itulah kelebihan dia

Dan dia sering berselindung di sebalik kelebihan itu

Sadin Marina 1 Februari 2006

Menarik sekali cerita Hisham ini, sungguh kagum dengan sentence ‘…. Ditengah kehebatan pop yeah yeah dan The Beatles..’

Hisham buat apa di kamunting? Jaga atau tetamu?

Stephen Bennit 6 Oktober 2006

Sesiapa yang tak sabar nak menghadam tulisan di dalam buku ini, sila beli secara online di laman web Gerakbudaya atau Kinibooks. Akan menemui orang ramai di kedai2 buku utama sedikit hari lagi.

Sementara menunggu hari2 itu, kamu semua boleh memesan terus melalui saya dengan nelpon 019-308 3804 atau emel kepada zulhabri AT gmail DOT com.

Harganya cukup berbaloi dengan hasil karya Isham iaitu RM30. Cepat dapatkannya!

Hishamuddin Rais aka Isham dilahirkan di Kampung Tengkek, Kuala Pilah. Membesar di Jelebu Negeri Sembilan. Sekolah awal di Jelebu dan kemudian di Malay College Kuala Kangsar sebelum memasuki Jabatan Sejarah Universiti Malaya pada tahun 1971/74.

Belajar Bahasa Perancis di University Katholik Louvainla-Neuve 1982. Mengikuti Asasi Seni di Brixton College London. Mendapat Sarjana Muda Filem dari University Westminster London.

Pernah menjadi wartawan BBC, penyunting filem, pelakon, penulis skrip. Memberi kuliah falsafah di Universiti Bangsar Utama - UBU dan Annexe Pasar Seni. Juga memberi kuliah filem di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan-ASWARA.

Pengasas, pengembang dan penganut Mazhab Ngi - non govermental individual

2 ulasan:

nurulmajdi berkata...

Mana aku boleh dapat buku ni? Huhu... mahu juga..

Editor berkata...

gd.. kau emel jer zulhabrikatgmail.. ko ada kan?