26 Mei 2008

Anwar nak bertanding kat Kuala Kangsar?

beritaDatuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang baru sahaja habis edah politiknya pada 14 April sudah dikatakan akan bertanding dalam rilihan raya kecil yang akan diadakan sedikit masa lagi di Kuala Kangsar.

Pertama kali beliau disifatkan bakal bertanding di Kuala Kangsar ialah pada sebelum pilihan raya umum ke 12 (PRU 12). DSAI memaklumkan kepada khalayak yang mengikuti program sepetang bersama rakyat di Kg. Sayong Lembah pada 6 Januari yang lepas.

DSAI dilaporkan seperti di dalam berita di Harakahdaily bahawa beliau mahu jadi calon di Parlimen Kuala Kangsar untuk tujuan melakukan perubahan yang menguntungkan semua rakyat di bandar Diraja itu.

Katanya menurut laporan yang sama, "[b]iar ada perubahan di Kuala Kangsar. Kuala Kangsar sudah 50 tahun beri umno/Barisan Nasional pegang. Maka dikali ini rakyat berilah pula kepada Parti KeADILaan dan PAS. Juga biar ada perubahan di Ipoh dan di seluruh pelusuk negeri Perak dan negara. Kawan-kawan semua tolong kerja kuat demi supaya perubahan itu menjadi kenyataan."

Isu ini (isu DSAI nak bertanding di Kuala Kangsar) berbangkit semula selepas pilihan raya pula, di perasmian Sidang Dewan Rakyat, di Parlimen baru-baru ini. Ketika ditanya wartawan tentang di mana beliau akan bertanding di pilihan raya kecil selepas habis edah politiknya.

Beliau berkata, "I told you the possibility of Kuala Kangsar and some other place. (Saya dah beritahu dah kan, kemungkinan di Kuala Kangsar dan lain-lain tempat.)"

Walaupun kenyataan beliau itu diakhiri dengan senyuman panjang dari beliau, tetapi kemungkinan besat beliau akan bertanding di Kuala Kangsar tidak boleh ditolak seratus peratus.
"Dalam banyak-banyak tempat di Malaysia mengapa hanya Kuala Kangsar yang beliau sebut," kata seorang ahli politik PAS dengan yakin bahawa DSAI akan bertanding di Kuala Kangsar.

Dan kemudian isu ini nyata semacam mempunyai kebenarannya apabila dirujuk pula kepada blog Mat Saman Kati. Di bawah posting pada hari ini, bertajuk Hari-hari terakhir Rafidah Aziz beliau ada menyebut bahawa DSAI akan bertanding di Kuala Kangsar.

Katanya, "[p]etang tadi, aku mendapat satu pangilan telefon dari seorang member yang merupakan seorang pegawai tinggi CIMB. Dia minta aku carikan sebuah rumah fully furnished untuk disewa mulai Jun ini. Terkejut juga, sebab dia ni dah ada banglo besar kat Damansara. Bila aku tanya, dia jawab, nak standby for by-election diKuala Kangsar!

"Hello brader! Petisyen pilihanraya baru saja masuk mahkamah, tak kan cepat sangat? Dia bagi tau, bukan itu sebabnya. Ada satu pertikaian diantara CIMB dengan NAZA yang melibatkan Opah Pidah(Rafidah Aziz). Opah Pidah diberi pilihan, sama ada meletakkan jawatan sebgai Ahli Parlimen Kuala Kangsar, atau menghadapi tindakan mahkamah yang melibatkan jutaan ringgit. Dalam keadaan sekarang, pilihan terbaik bagi Opah Pidah ialah meletakkan jawatannya."

Berita ini dilihat seakan menolak khabar-khabar angin yang mengatakan bahawa DSAI akan bertanding pada pilihan raya kecil di Permata Pauh, Lembah Pantai, Bandar Tun Razak atau Kelana Jaya. yang ditinggalkan kosong oleh Dati Seri Wan Azizah, Nurul Izzah, Khalid Ibrahim atau Loh Gwo Burne kerana memberi laluan kepadanya.

Tiada ulasan: