12 Mei 2008

Man U Juara EPL

Kali ini Christiano Ronaldo tidak mis sepakan penalti. Langsung dia berhasil membantu pasukannya Manchester United memenangi Liga Perdana Inggeris (EPL).

Satu lagi gol berjaya dihasil oleh Ryan Gigg, hasil lorongan cantik Wayne Rooney dirembat sempurna oleh Gigg.

Man U yang mencatatkan keputusan menang 2 - 0 ke atas Wigan Athletic dan meninggalkan pesaing terdekat Chelsea, hanya dua mata sahaja.

Perlawanan malam ini mempunyai signifikannya yang tersendiri, kerana kedua-dua pasukan, Man U dan Chelsea perlu menang sementara mengharap lawan mereka seri atau kalah. Walaubagaimanapun di segi jaringan masih berpihak kepada Man U.

Man U selaku juara mengutip keseluruhan sebanyak 87 mata dari 38 permainan sementara Chelsea ditangga kedua dengan mengutip 85 mata dari 38 permainan. Diikuti dengan Arsenal ditangga ketiga dengan 83 mata, Liverpool ditangga keempat dengan 76 mata dan Everton ditangga kelima dengan 65 mata.
Sementara itu Ronaldo juga mengakhiri musim ini sebagai penjaring terbanyak dengan mengjaringkan 31 gol, meninggalkan Emanuel Adebayor di tempat kedua dan Fernando Torres ditempat ketiga. Masing-masing Adebayor dan Torres menjaringkan 24 gol.
sumber: LiputanBola

Tiada ulasan: