22 Mei 2008

Man U juara Champions League

Manchester United lebih duhulu mendahului 1-0 hasil jaringan Ronaldo, namun menjelang akhir babak pertama Frank Lampard menyamakan kedudukan 1-1 yang bertahan hingga ke masa tambahan.

Dalam penentuan sepakan penalti yang berkesudahan 6-5 untuk United, Ronaldo gagal menjaringkan gol sementara dari Chelsea, tendangan John Terry mengenai tiang gawang sementara tendangan Anelka ditangkis kiper Manchester United, Edwin Van de Sar.

Tendangan penalti Nicolas Anelka diselamatkan oleh Edwin van der Sar sehingga memberi kemenangan kepada Manchester United dalam final Champions League setelah menang dalam penentuan sepakan penalti dengan jaringan 6-5 setelah dalam pertandingan 120 minit jaringan terikat 1-1.

Tandukan Cristiano Ronaldo pada pertengahan babak pertama berjaya mendahului 1-0 bagi United yang seharusnya menambah satu dua gol lagi pada babak pertama, tetapi pada minit-menit terakhir Chelsea justeru menyamakan kedudukan menjadi 1-1.

Babak ke dua permainan seringkali dikuasai Chelsea, Didier Drogba yang dikawal ketat oleh Nemanja Vidic sepanajng pertandingan, sempat lolos dari kawalan tetapi tendangannya menghantam tiang gawang.

Michael essien juga mengalami nasib yang sama.

Sepanjang masa permainan 90 minit dan masa tambahan tidak berhasil memisahkan ke dua-dua buah pasukan.

Lebih malang buat Chelsea, Didier Drogba dilayangkan kad merah lima minit sebelum permainan tamat kerana mengasari Vidic.

Selepas itu penentuan sepakan penalti akhirnya berpihak kepada Manchester United dan melayakkan mereka untuk menjulang piala yang berprestij bagi bolasepak eropah, Piala Champions League. - BBCIndonesia.com

kredit gambar: BBCIndonesia.com

Tiada ulasan: