28 Mei 2008

Apa dah jadi?

Nauzubillah.....

Itulah ucapan yang terpacul daripada mulut aku. Macam tak percaya dengan apa yang aku dengo. Ungkapan yang membunuh kepercayaan aku terhadap Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) “kita akan terusan projek Islam Hadhari di Selangor walaupun mendapat tentangan kuat daripada pucuk pimpinan kerajaan negeri Selangor. Kita telah melaburkan sejumlah wang RM24 Juta untuk mewujudkan konsep Islam hadhari ini. Kita tak nampak mana silap untuk menolak Islam hadhari Dan Islam hadari telah diiktiraf oleh ulama dunia.”

Masyallah, jahil betul pengarah JAKIM. Apakah nilai Islam boleh ditukar dengan nilai wang ringgit? Apa ada pada Islam hadari. Sebelum pemerintahan Pak Lah adakah Islam hadari itu ujud.

Aku tak faham kenapa pengarah JAKIM boleh mengeluarkan kata-kata yang boleh menguriskan hati umat Islam sedunia. Dalam kotak pikiran aku patutlah makan yang haram esok lusa dah jadi halal. Rupa-rupa JAKIM ni lebih pentingkan duit duniawi daripada menjalankan tangungjawapnya mengamalkan ibadah sebagai manusia sejagat.

Mencari yang halal itu fardhu. Adakah menjual dan menggadai, menodai halal itu satu kepuasan kepada JAKIM. Patutlah masa exibition MIHAS terlalu banyak produk daripada orang kafir mendapat cop HALAL JAKIM. Rupa-rupa dah kena beli.

Kalau korang nak tahu Colgate bukan dikilangkan di Malaysia tapi telah dikilangkan di Thailand. Maca mana JAKIM boleh perakui benda itu halal. Adakah hari-hari pegawai JAKIM ada kat Thailand untuk melihat setiap batch number keluaran Colgate.

Sama seperti roti yang terkenal, hari ni haram esok halal. Produk keluaran sebuah syarikat pengeluar ayam pun sama jugak. Syarikat ini menyediakan ayam-ayam untuk beberapa buah syarikat makanan segera. Adakah kita sedar kepercayaan yang kita beri kepada kerajaan untuk mencapai dan menikmati produk halal sebenarnya telah dikhianati.

Adakah kerana wang, maruah kita tergadai.

Mana perginya nawaitu kita untuk menuju ke arah produk HALAL. Korang pernah dengo tak iklan sebuah produk ubat gigi. Pernah dengor tak yop.................sebenarnya korang semua kena tipu hidup-hidup CEO dia orang melayu telah menggadaikan maruah islam. Sebenarnya tauke-tauke kat atas semua orang kafir. Macamnana orang kafir telah mengaburi mata dan telinga kita dengan menggunakan ayat dan hadis bagi meraih keuntungan.

Adakah kita sedar, mereka ni sebenarnya penyangak, pelacur yang dahagakan kemewahan dunia. Menjual kata kata daripada AL QURAN untuk keuntungan tapi apakah tindakan JAKIM. Diam bermakna kantung dah penuh.

Aku kesian kat Persatuan pengguna Penang (CAP). Setiap hari ada info cuba disalurkan tapi orang Islam kat melaysia buat tak tau je dan paling tak tahan jawapan yang diberikan: Kalau semua tak boleh, nak pakai apa nak makan apa! Itulah jawapan bila terlalu banyak makan makanan tidak halal.

Adakah kite peduli. JAKIM kalau orang Islam nak minyak, lesen HALAL payah nak mampos sebab tak berikan bantuan bawah meja. Lagi satu sebab kalau apply pakai borang gerenti TAK HALAL. Kalau tak bersama-sama bantuan bawah meja itu BARU HALAL.

Apa makna HALAL pada korang?

Satu lagi kepada TV3, kerajaan Pakatan Selangor bukan kerajaan pembangkang tapi BN yang pembangkang. Itulah bila dah lama sangat merintah; bini org kata bini dia. Kepada JIKIM, pintu taubat masih terbuka.kepada PENGARAH JAKIM perbetulkanlah akidah sebab Islam bukan boleh diukur dengan wang ringgit.

Tiada ulasan: