15 Mei 2008

Suara Rakyat: “Islamnya Siti Fatimah hanya di atas kertas”

Oleh Zulfikar Samsuri

Mutakhir ini isu ketuanan Melayu dibangkitkan. Semuanya berpunca dari Karpal Singh yang mempersoalkan kedudukan raja-raja: mempersoalkan kuasa Sultan Azlan Shah menarik balik arahan penukaran tempat kerja Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) Datuk Jamry Sury, mempersoalkan siapa sebenarnya yang menulis teks titah diraja oleh YDP Agung semasa perasmian siding dewan rakyat dan yang terkini mempersoalkan pihak istana negeri Selangor sebagai campur tangan dalam urusan eksekutif negeri.

Klip Video VK Lingam sudah selesai disiasat. Hasil siasatan dan laporannya telah pun diserahkan kepada YDP Agung. Kerajaan menerusi mesyuarat kabinetnya Jumaat ini akan memutuskan sama ada mahu didedahkan kepada umum atau tidak. Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menyeru baru-baru ini supaya didakwa mereka yang terlibat dalamm percaturan hakim-hakim seperti perbualan oleh VK Lingam dalam pita itu. Publik telah mengikuti kes ini dari seawalnya, jadi kemungkinan mereka ingin mengetahui akan akhiran plotnya.

Dalam UMNO sibuk berteriakkan Hidup Melayu, ada permohonan untuk keluar Islam diterima di Mahkamah Penang. Pembenaran oleh mahkamah ini nyarisnya terselindung kerana isu Karpal sedang heboh diperdebatkan.

“Suruhanjaya Anti-Rasuah Malaysia (SARM) yang akan ditubuhkan kelak, tidak akan diletakkan secara khusus di bawah tanggungjawab Parlimen, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.” -- petikan Malaysiakini.

Wajar Karpal Singh dikenakan tindakan kerana mempersoal institusi raja?

Mohd Farid, Karpal tidak wajar menyentuh bidang kuasa YTM Sultan Perak, namun ia wajar bagi seseorang menyuarakan atau membantah sesuatu yang tidak memberi kebaikan pada asasnya di atas prinsip demokrasi. Seperti umum mengetahui Datuk Jamry Suri tidak mahu berkerjasama dengan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak sekarang, oleh itu sepatutnya ia ditukar.

Laporan polis patut dibuat jika ia betul-betul mencabar atau menghina kuasa Diraja, termasuk penghinaan luar biasa oleh UMNO Terengganu ke atas Tuanku Mizan Mac lalu. Namun kes Karpal langsung tak nampak dia menderhaka. Isu ini sangat dimainkan oleh UMNO sempit yang bermain dengan sentimen kaum. Tindakan berdiam diri DAP/Pakatan Rakyat atas konflik Karpal-UMNO ini satu tindakan yang bijak berdasarkan pengalaman-pengalaman mereka menghadapi segala manipulasi (media) oleh BN.

Nordin Ismail, Sesiapa saja wajib menegur raja sekiranya tindakannya tersasar. Inilah peranan rakyat. Teguran ini atau mana-mana teguran lain bermaksud kita mahu raja bertindak dengan betul dan mahu melihat semua keputusan raja adalah betul tanpa cacat cela. Kerana raja adalah payung dan pelindung rakyat. Kalau ada tindakan raja itu tidak betul ia akan menimbulkan aib kepada raja berkenaan dan kepada rakyat dan negara juga.

Namun demikian, institusi raja di negara kita tidak boleh dijadikan bahan public debate. Oleh itu sesiapa ingin menegur raja tidak boleh membuatnya secara terbuka. Ia boleh dibuat sama ada mengadap raja berkenaan atau menulis surat kepada majlis raja-raja. Semua pihak, makna raja dan rakyat, kena faham makna raja berpelembagaan.

Pita Lingam, perlu atau tidak didedahkan kepada umum?

Najmuddin Yusoff, Ya, perlu.

CJCM, The KL Traveller, Hasil siasatan berkenaan dengan Pita Lingam perlu di dedahlkan kepada umum kerana:

I. Memberi gambaran jelas kepada rakyat tentang apa yang berlaku didalam sistem perundangan kita.

II. Membuktikan keikhlasan ketelusan kerajaan BN yang diterajui Pak Lah didalam soal mengembalikan integriti badan kehakiman negara kita

Herman Samsudeen, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah
dan; Koordinator Sekretariat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat WP, Pada pandangan saya isu Pita Lingam didedah atau tidak adalah persoalan No. 2, kerana DSAI telah menyebarkan Klip Video berkenaan sebelum dan semasa Persidangan Suruhanjaya dibuat.

Rakyat sudah tahu apa yang berlaku, dan semua sudah mengakui bahawa sistem kehakiman negara bermasalah. Zaid Ibrahim yang dilantik jadi Menteri pun dah ikrar buat perubahan setelah melihat sendiri gelombang kebangkitan rakyat dalam pilihanraya yang lalu.

Kalau nak dedah keputusan siasatan suruhanjaya berhubung kes berkenaan tiada masalah. Kita tetap akan dengar dan rakyat boleh melihat bagaimana Suruhanjaya ini mainkan peranan dalam melengah-lengahkan kes ini.

Sewajarnya kes ini dari awal lagi dibicarakan di Mahkamah Terbuka bukannya melalui Suruhanjaya kerana bahan bukti sudah ada. Siasatan bagi mengesahkan kesahihan pita itu hanya perlu dilakukan oleh Polis yang mempunyai kepakaran dalam menganalisa bahan rakaman digital atau video seperti ini. Kewujudan Suruhanjaya ini pada asalnya tidak releven kerana hanya buang masa dan dana rakyat sahaja.

Kalau pihak Peguam Negara bawa kes ini masuk mahkamah awal-awal dulu, rasanya kes ini boleh selesai cepat dan kita tahu siapa yang bersalah.

Kalau dedah keputusan Suruhanjaya pun kita hanya dapat keputusan sama ada pita itu sahih atau tidak. Soal Linggam dan mereka yang dituduh terlibat itu bersalah belum boleh diputuskan.
Walaubagaimana pun, dari segi politiknya kita juga melihat sedikit manfaat atas tindakan bodoh Kerajaan yang cuba melengah-lengahkan kes ini. Semakin lama, semakin orang ingat dan tahu. Dan akhirnya bila kes ini masih berlangsung hatta dalam musim pilihanraya pun, ianya berjaya membuka mata rakyat secara live untuk melihat sendiri kepincangan undang-undang negara dibawa BN.

Jadi, pada hemat saya, pada masa ini Peguam Negara kenalah bawa Kes ini ke mahkamah dan tidak berhenti setakat sembang-sembang Suruhanjaya yang mana kebanyakkan ahli panelnya adalah mereka yang ada hubung kait dengan kepimpinan negara sekarang.

Apa jua keputusan yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya ini masih boleh dibatalkan atau pun diabaikan oleh Kerajaan kerana Penubuhan Suruhanjaya berkenaan bukanlah sebagai penegak undang-undang atau keadilan. Mereka hanyalah sekadar pegawai penyiasat yang perlu melapor hasil siasatan kepada Jemaah Menteri untuk dinilai.

Jadi bila-bila masa sahaja Pak Lah boleh reject atau terima keputusan yang dicadangkan oleh Suruhanjaya yang dianggap tidak 'bergigi' ini.

Sebaiknya kita desak agar kes ini dibawa ke mahkamah dan buatlah perbicaraan terbuka agar rakyat dapat melihat lebih banyak lagi isu yang disembunyikan.

Apakah wajar mahkamah membenarkan permohonan keluar Islam dibuat oleh Siti Fatimah Tan Abdullah?

Najmuddin Yusoff, Setuju. Saya rasa, mahkamah membuat keputusan yang tepat dalam kes ini. Saya bersetuju dengan kenyataan dalam penghakiman tersebut, yang mana Siti Fatimah, walaupun rasminya beragama Islam, tidak pernah hidup sebagai orang Islam. Pandangan Mufti Perlis dalam hal ini juga wajar dibaca (boleh cari di blog beliau). Islamnya siti Fatimah hanya diatas kertas, hakikatnya semua kita tahu.

Herman Samsudeen, Soal keputusan Mahkamah membenarkan Siti Fatimah Tan Abdullah @ Tan Ean Huang keluar Islam sebenarnya menunjukkan satu kelemahan dalam sistem undang-undang syariah dan Jabatan Agama Islam di negara kita..

Dalam undang-undang Islam (Hudud), mereka yang masuk Islam dan kemudiannya istihar diri keluar Islam (murtad) wajib dibunuh (Penjelasan terperinci boleh lihat di Hukum Murtad) .

Tetapi yang menjadi isu kini, wajarkah beliau dibunuh atau sesuaikah hukuman yang diberikan oleh Mahkamah Syariah sekarang yang membebaskan beliau begitu sahaja.

Kes ini jauh berbeza dengan kes Lina Joy yang sememangnya berasal dari keturunan Islam. Tan sebenarnya tidak layak dipanggil sebagai penganut Islam kalau benar ia sejak dari mula berkahwin dengan Ferdoun Ashanian pada 2004 enggan mempelajari dan mengamalkan ajaran Islam.

Niat beliau masa mula-mula kahwin dulu pun sudah salah iaitu masuk Islam kerana ingin berkahwin. Maka lafaz dua kalimah yang diucapkannya hanyalah satu penipuan akidah.

Oleh itu, sikap beliau ini wajar dipandang serius dan beliau tidak seharusnya dilepaskan begitu sahaja. Satu hukuman berat wajar diberikan pada beliau agar pada masa akan datang sesiapa yang berniat lain dari niat kerana Allah dalam memeluk Islam akan berfikir dua kali untuk ikuti jejak langkah beliau.

Tindakan beliau ini adalah satu penghinaan kepada Islam kerana dengan mudah beliau diiktiraf Islam tanpa adanya pembuktian dari segi amalan hingga mewujudkan fitnah kepada dunia Islam.

Beliau secara tidak langsung telah menunjukan pada semua bahawa betapa lemahnya Institusi Islam di bawah sistem sekarang hingga sesiapa pun boleh masuk dan keluar Islam sesuka hati tanpa adanya perasaan hormat pada akidah Islam.

Secara peribadi saya bersetuju dengan sebahagian keputusan berkenaan, kerana memang beliau tidak layak di iktiraf sebagai Islam lantaran amalannya yang jauh terpesong dengan Islam.

Dan sebahagian lagi saya tidak bersetuju kerana Mahkamah membebaskan beliau tanpa hukuman kerana apa yang dilakukan itu adalah satu penghinaan kepada Islam.

Soal bahawa suaminya tidak mengajarkannya tentang Islam atau gagal membimbing beliau sebenarnya adalah soal yang kecil untuk dipersoalkan kerana sesiapa sahaja yang ikhlas memeluk Islam tidak akan bergantung pada sesiapa untuk mengharapkan dorongan bagi mempelajari Islam.

Orang yang ikhlas dengan sendirinya akan berusaha mencari dan belajar tentang Islam.

Inilah susahnya bila Islam itu hanya dijadikan bahan 'hantaran perkahwinan' bukannya sebahagian dari roh perkahwinan itu.

Kepada lelaki dan wanita Islam yang ingin berkahwin dengan pasangan yang bukan Islam di luar sana, saya harap dapat berhati-hati dan memastikan pasangan itu benar-benar ikhlas masuk Islam dan bukannya didorong oleh semangat cinta semata.

Jangan fikir seronok diri sendiri sahaja, kerana bila pasangan itu bercerai dan istihar keluar Islam secara tidak langsung ianya menjatuhkan imej umat Islam yang lain dan adalah dosa besar bagi mereka yang memalukan Islam dan 'mengadakan perang dingin sebegini pada Islam'.

CJCM, The KL Traveller, Saya tidak berani menjawab soalan ini kerana melibatkan hukum Islam yang saya sendiri memang tidak arif mengenainya.

Apa perlu SARM diletakkan di bawah parlimen?

Najmuddin Yusoff, Perlu. Kenapa perlu jadi Suruhanjaya kalau masih dibawah PM. Atau ia hanyalah satu lagi episod dalam siri-siri rebranding kerajaan sekarang?

Herman Samsudeen, Suruhanjaya lagi! kenapa bukan BPR diletakkan terus bawah parlimen? Suruhanjaya hanyalah 'budak SURUHAN yang akan diiktiraf berJAYA jika ikut kata BOS dia?

Terlalu banyak agensi Kerajaan diwujudkan sekarang dan kewujudan Suruhanjaya ini pula untuk apa? Tugas membanteras rasuah adalah dibawah bidang kuasa BPR dan sewajarnya BPR diberikan kuasa penuh dan diperkasakan dengan meletakkan beberapa anggota Parlimen Kerajaan dan Pembangkang sebagai Board Of Director agensi ini dengan Agong sebagai Pengerusinya bagi memudahkan tindakan dan laporan dibuat secara terus.

Tak perlu Suruhanjaya kerana Suruhanjaya ini tiada kuasa sama macam SUHAKAM dan lain-lain Suruhajaya. Mereka hanya jalankan siasatan dan yang buat keputusan adalah Jemaah Menteri dan orang-orang berkepentingan.

Penubuhan satu lagi suruhanjaya hanya membazirkan wang rakyat dan tidak efektif bagi kes-kes yang melibatkan undang-undang sebegini. Suruhanjaya wajar diwujudkan bagi membantu Kerajaan menyelesaikan masalah yang melibatkan soal perancangan dan juga agenda Strategik Negara bukannya melakukan kerja-kerja yang telah dilakukan oleh agensi sedia ada seperti Polis dan BPR yang sememangnya bertindak sebagai badan penyiasat.

Jadi pada saya, Tak perlu wujudkan Suruhanjaya. Letak sahaja BPR terus bawah Parlimen dengan melantik beberapa Ahli Parlimen sebagai Ahli Lembaga Pengarahnya. Dan segala laporan BPR hendaklah disampaikan terus kepada Parlimen dan bukannya kepada Menteri Dalam Negeri atau PM.

CJCM, The KL Traveller, Kuasa Suruhanjaya Anti-Rasuah perlu di letakkan dibawah Parlimen untuk memastikan badan itu menjalan kan tugas dengan tidak dipengaruhi mana2 pihak atau individu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamua'laikum,
Pertama - stuju dengan CJCM, yang mana bahagian ini perlulah di rujuk kepada pihak yg berpengetahuan dalam Hukum Syariah dan Hudud.
Kedua - dengan rasa rendah diri berdasarkan ilmu yg tak seberapa, ingin memberi pemahaman saya terhadap Org yg Murtad - yg mana apabila seseorang itu murtad , tidak lah terus dhukum BUNUH.
Perlu dnasihat atau/dan didenda atau/dan dpenjara dan akhirnya barulah dbunuh...Wallahwa'alam.
Sangat penting memahami dan dperjelaskan supaya tidak ada yg ambil keputusan yg meluru/tanpa usul periksa....