
Untuk redha atau menerima dan berserah sepenuhnya akan kehilangan ini rasanya sangat sakit. SANGAT SAKIT! (hanya Ibrahim dan Ismail sahaja yang faham betul konsep korban dan redha ni). Tak kiralah walaupun kita hanya hilang lima kupang (lima puluh sen) tapi kalau ianya tak cukup untuk tambang elarti, dan terpaksa berjalan kaki dari KLCC ke Taman Melati (ada kawan aku lagi jauh dari ni ), maka kita tak boleh terima akan kehilangan lima kupang tu. Sepanjang perjalanan tu mesti kita dok menyumpah seranah sambil ingat semula kat mana lima kupang tu pergi. Tapi, dari sudut lain, kalau kita redha dan sabar, pasti jelamaan Nabi Khidir akan datang memberi pertolongan. Mungkin ada ahli parlimen yang bermurah hati tengok kita berjalan kaki, lalu ditumpangnya dengan limosin Mercedez Benz dia. Hehehehe mana tahu kan… Dan duit tambang yang tak cukup tadi bolehlah digunakan untuk beli Maggi atau simpan untuk esoknya.

Kisahnya HADI (seorang pemain gambus) bercerita kepada anak angkatnya, HUSAINI (boleh jadi anak murid dia belajar gambus) tentang dirinya masa dia kecil, remaja dan sampailah HADI tu dah tua. HADI menceritakan bagaimana dia kehilangan IBU dan BAPAnya semasa dia masih kecil dan dijaga oleh nenek. Nenek dia juga hilang (mati la tu…). HADI terpaksa ‘busking’ dengan gambusnya untuk meneruskan kehidupan (kalau ada budak nak ‘busking’ main gambus depan Maybank Bukit Bintang kan bagus. Tak ada la balik-balik dijiridu…) Okeh, ditakdirkan oleh Namron (Namron yang tulis skrip, jadi takdir watak di tangan dia), petikan gambus HADI tadi telah menambat jiwa SAIDAH, seorang penari yang tak boleh menari lagi kerana mengidap VERTIGO dan juga isteri kepada HERMAN CHERON, seorang mafia besar yang pengaruhnya sangat besar di kota yang Namron gambarkan sebagai padat dan hitam dengan fesyen baju ala-ala Maria Arshad tapi sedikitpun tidak meriah dan bermuzikkan irama jazz. Jazz? Muziknya sangat terkesan dari lakonan budak-budak ni. Hehehehe. Si budak HADI ni tadi dengan takdir Namron juga, sudah lah berkenan dengan SAIDAH ni tadi. Elok la tu, SAIDAH pun berkenan dengan HADI, dan begitu juga sebaliknya. Maka SAIDAH pun membawa HADI pulang ke istananya. Kesan dari penyakit VERTIGO tu, SAIDAH akan merasa tertekan dan tanpa sedar dia akan memukul sesiapa sahaja yang berada di hadapannya dan mangsa terbarunya ialah HADI dan HADI pula rela dipukul (ini sebab sudah cinta punya pasal la, hehehehe). Petikan gambus HADI ni tadi sangatlah menusuk kalbu SAIDAH sehinggakan SAIDAH yang sudah lama tak dapat nikmat berjimak dengan suaminya si HERMAN CHERON ni tadi, telah berjaya mendapatkan teruna HADI (hah, di sini HADI kehilangan sekali lagi). Dan hubungan sulit mereka berterusan sekian lama (wow, sensual sekali adegan ni dan aku terus teringat filem Thailand – ‘Jan Dara’. Best, best).

HADI sekali lagi kehilangan (lagi!). Kali ini dia kehilangan SAIDAH pulak. Di Australia, HERMAN CHERON ingin memulakan sebuah kehidupan baru (biasalah tu…) dan dia tak lagi mengabaikan SAIDAH sepenuhnya. Bak kata SAIDAH, tak tahu dia berubah sebab tragedi itu ataupun sebab SAIDAH kini mengandung dan pastinya anak itu benih HADI. Hahahahaha… Dan apabila anak mereka dah besar, diberi nama NORAINI, maka NORAINI membacalah diari ibunya tentang percintaan ibunya dengan HADI. Dari itu, NORAINI terbang dari Australia ke Malaya dengan misi mencari ayah kandungnya, HADI. Tapi, biasalah cerita Melayu, NORAINI tak sempat jumpa HADI kerana sudah meninggal dunia akan tetapi dia berjumpa dan berkenan pulak dengan anak angkat HADI ni tadi, si HUSAINI. Cinta berputik daa…

Apa yang aku suka kali ni pada VERTIGO jika dibandingkan dengan karya Namron yang lain, kali ini gerakan-gerakan (tipikal Namron) sangatlah tepat pada dramatiknya. Tak seperti sebelum ini yang macam caca-marba. Selain tu, jazz tu. Muzik hamba abdi yang lahir di New Orleans, Amerika Syarikat. Muzik ini suara hati orang yang ditindas tetapi menjadi muzik paling kelas. Hanya dengan muzik kita dapat menawan dunia. Tapi, secara keseluruhannya, VERTIGO ini terlalu peribadi sifatnya untuk Namron (sebab tu persembahan kali ni nampak sedikit matang dan kemas. Sebelum ni, persembahan Namron macam penuh dengan tenaga marah).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan