28 Mei 2008

"VERTIGO" oleh Alfred Hitchcock (ops, oleh NAMRON...)

Semua orang takut KEHILANGAN benda yang dia SANGAT SELESA. Selagi bernama manusia biasa, tak boleh lari dari ketakutan akan sebuah kehilangan. Tapi, kehilangan itu akan TETAP berlaku pada setiap makhluk. Adapun pokok akan kehilangan daun pada musim kemarau dan kemudiannya akan tumbuh baru juga apabila tiba musim hujan. Memang begini sifat kehidupan. Kita, manusia biasa, sangatlah sukar untuk menerima kehilangan. Susah nak redha.

Untuk redha atau menerima dan berserah sepenuhnya akan kehilangan ini rasanya sangat sakit. SANGAT SAKIT! (hanya Ibrahim dan Ismail sahaja yang faham betul konsep korban dan redha ni). Tak kiralah walaupun kita hanya hilang lima kupang (lima puluh sen) tapi kalau ianya tak cukup untuk tambang elarti, dan terpaksa berjalan kaki dari KLCC ke Taman Melati (ada kawan aku lagi jauh dari ni ), maka kita tak boleh terima akan kehilangan lima kupang tu. Sepanjang perjalanan tu mesti kita dok menyumpah seranah sambil ingat semula kat mana lima kupang tu pergi. Tapi, dari sudut lain, kalau kita redha dan sabar, pasti jelamaan Nabi Khidir akan datang memberi pertolongan. Mungkin ada ahli parlimen yang bermurah hati tengok kita berjalan kaki, lalu ditumpangnya dengan limosin Mercedez Benz dia. Hehehehe mana tahu kan… Dan duit tambang yang tak cukup tadi bolehlah digunakan untuk beli Maggi atau simpan untuk esoknya.

NAMRON bercerita mengenai kehilangan dalam teater VERTIGO yang dipentaskan di Kotak Hitam, ASWARAF pada 23 Mei – 25 Mei 2008. VERTIGO, semua orang yang suka menonton filem, pasti terus teringat filem Alfred Hitchcock. VERTIGO ialah sejenis gangguan psikologi yang menyerang keseimbangan di mana penglihatan akan menjadi berpusing-pusing dan merasakan bumi ini bergoyang. Pesakit akan kerap jatuh disertakan dengan mual, muntah dan peluhsejuk. Ataupun, mereka ini gayat yang kronik sehinggakan berdiri pun tak boleh. Kesian, kan. Sekali baca, tajuk VERTIGO dengan kehilangan yang aku tulis ni macam tak ada kena-mengena je. Ahaa… Aku huraikan cerita VERTIGO ni dan kaitkan dengan kehilangan.

Kisahnya HADI (seorang pemain gambus) bercerita kepada anak angkatnya, HUSAINI (boleh jadi anak murid dia belajar gambus) tentang dirinya masa dia kecil, remaja dan sampailah HADI tu dah tua. HADI menceritakan bagaimana dia kehilangan IBU dan BAPAnya semasa dia masih kecil dan dijaga oleh nenek. Nenek dia juga hilang (mati la tu…). HADI terpaksa ‘busking’ dengan gambusnya untuk meneruskan kehidupan (kalau ada budak nak ‘busking’ main gambus depan Maybank Bukit Bintang kan bagus. Tak ada la balik-balik dijiridu…) Okeh, ditakdirkan oleh Namron (Namron yang tulis skrip, jadi takdir watak di tangan dia), petikan gambus HADI tadi telah menambat jiwa SAIDAH, seorang penari yang tak boleh menari lagi kerana mengidap VERTIGO dan juga isteri kepada HERMAN CHERON, seorang mafia besar yang pengaruhnya sangat besar di kota yang Namron gambarkan sebagai padat dan hitam dengan fesyen baju ala-ala Maria Arshad tapi sedikitpun tidak meriah dan bermuzikkan irama jazz. Jazz? Muziknya sangat terkesan dari lakonan budak-budak ni. Hehehehe. Si budak HADI ni tadi dengan takdir Namron juga, sudah lah berkenan dengan SAIDAH ni tadi. Elok la tu, SAIDAH pun berkenan dengan HADI, dan begitu juga sebaliknya. Maka SAIDAH pun membawa HADI pulang ke istananya. Kesan dari penyakit VERTIGO tu, SAIDAH akan merasa tertekan dan tanpa sedar dia akan memukul sesiapa sahaja yang berada di hadapannya dan mangsa terbarunya ialah HADI dan HADI pula rela dipukul (ini sebab sudah cinta punya pasal la, hehehehe). Petikan gambus HADI ni tadi sangatlah menusuk kalbu SAIDAH sehinggakan SAIDAH yang sudah lama tak dapat nikmat berjimak dengan suaminya si HERMAN CHERON ni tadi, telah berjaya mendapatkan teruna HADI (hah, di sini HADI kehilangan sekali lagi). Dan hubungan sulit mereka berterusan sekian lama (wow, sensual sekali adegan ni dan aku terus teringat filem Thailand – ‘Jan Dara’. Best, best).

Hinggalah akhirnya rahsia besar mereka ini kantui (biasalah, mulut orang Melayu), dan HADI dibelasah teruk oleh HERMAN CHERON. Ditakdirkan oleh Namron sekali lagi, orang yang kejam pasti menerima balasan (tu la... anak yatim piatu jangan dibuat aniaya). Kebangkitan orang-orang miskin telah memusnahkan kehidupan HERMAN CHERON dan SAIDAH dan huru-hara ini mendesak pasangan ini berhijrah ke Australia. HERMAN CHERON sudah hilang pengaruh dan kedudukan. Namron ada gambarkan dalam dialognya - orang miskin ni seperti daun-daun di pokok. Apabila sudah tidak berguna, daun digugurkan dan menjadi sampah. Hey, Ron, daun kering tu hakikatnya bukan sampah. Di hutan daun kering tu akhirnya jadi tanah yang menyuburkan lagi pokok tu dan memberi generasi daun yang baru. Tapi kalau hang tulis berdasarkan hidup di kota, daun kering memang dianggap sampah oleh tukang sapu Alam Flora je… Bagi aku, sekali lagi - bagi aku, daun kering kat kota ni bukanlah sampah tetapi mangsa. Yelah, sepatutnya daun tu jatuh ke tanah tapi di kota tak ada tanah. Jatuh atas jalan tar (jalan tar ni simbol pembangunan. Tak percaya pergi kat kampung-kampung, tanya orang kampung, apa yang kerajaan dah buat kat kampung ni, Ketua Kampung mesti jawab ada jalan tar dan ada lagi projek naik taraf jalan kampung sedang dilaksanakan).

HADI sekali lagi kehilangan (lagi!). Kali ini dia kehilangan SAIDAH pulak. Di Australia, HERMAN CHERON ingin memulakan sebuah kehidupan baru (biasalah tu…) dan dia tak lagi mengabaikan SAIDAH sepenuhnya. Bak kata SAIDAH, tak tahu dia berubah sebab tragedi itu ataupun sebab SAIDAH kini mengandung dan pastinya anak itu benih HADI. Hahahahaha… Dan apabila anak mereka dah besar, diberi nama NORAINI, maka NORAINI membacalah diari ibunya tentang percintaan ibunya dengan HADI. Dari itu, NORAINI terbang dari Australia ke Malaya dengan misi mencari ayah kandungnya, HADI. Tapi, biasalah cerita Melayu, NORAINI tak sempat jumpa HADI kerana sudah meninggal dunia akan tetapi dia berjumpa dan berkenan pulak dengan anak angkat HADI ni tadi, si HUSAINI. Cinta berputik daa…

Hah, bukankah banyak KEHILANGAN dalam cerita VERTIGO ni. Jadi, bagaimana nak redha akan kehilangan ini? Pesta zapin di hujung cerita ni, Namron mencadangkan supaya kita ‘enjoy’. Tak perlu serius sangat dalam kehidupan yang semestinya penuh risiko ni. Hah, NAJIB. Janganlah risau sangat MAHATHIR dah hilang dalam UMNO… Ala, NAJIB… Riang-rianglah! Hahahahaha

Apa yang aku suka kali ni pada VERTIGO jika dibandingkan dengan karya Namron yang lain, kali ini gerakan-gerakan (tipikal Namron) sangatlah tepat pada dramatiknya. Tak seperti sebelum ini yang macam caca-marba. Selain tu, jazz tu. Muzik hamba abdi yang lahir di New Orleans, Amerika Syarikat. Muzik ini suara hati orang yang ditindas tetapi menjadi muzik paling kelas. Hanya dengan muzik kita dapat menawan dunia. Tapi, secara keseluruhannya, VERTIGO ini terlalu peribadi sifatnya untuk Namron (sebab tu persembahan kali ni nampak sedikit matang dan kemas. Sebelum ni, persembahan Namron macam penuh dengan tenaga marah).

Tiada ulasan: