28 Mei 2008

Suara Rakyat: "Bukan kata nak rogol, kadang-kadang tak stim pun!"

beritadikemaskini7:49pmDari isu tentang uniform remaja perempuan di sekolah, isu ura-ura Ezam kembali ke pangkuan UMNO, isu TDM dan hinggalah ke isu pembatalan penggunaan dakwat kekal kami berusaha sekali lagi untuk mencari suara rakyat Malaysia daripada kalangan pelbagai golongan.

Penggunaan serta pembatalan 'dakwat kekal' seakan terburu-buru pada saat-saat akhir sebelum PRU12 hendak dijalankan. Persoalannya sekarang seperti ada konspirasi antara tiga entity utama kerajaan -- Suruhan jaya Pilihan Raya (SPR), Peguam Negara (AG) dan Ketua Polis Negara (KPN).

Pembatalan ini bukan akan mendiamkan mereka yang jelas menentangnya tetapi menguatkan jerit pekik mereka ini. Walau bagaimanapun BERSIH dan NIEI sebagai NGO yang bersifat memantau perlu ada bukti-bukti yang sahih jika tidak mungkin akan mencemarkan kredibiliti SPR.

PKPIM sebagai sebuah NGO Islam perlulah mengkaji sepenuhnya termasuk membuat soalan rambang kepada para pelajar, ibu bapa dan orang ramai. Supaya saranan ini (uniform seksi) akhirnya mendapat sambutan. Jika PKPIM berjaya membuktikan betul dakwaan mereka, rakyat Malaysia pasti akan mengikuti saranan mereka.

Ini memandangkan bahawa nafsu manusia bergantung kepada orang yang tertentu. Betul kata seorang responden yang kami hubungi, “[s]elera seks orang berbeza-beza. Macam-macam channel. Kalau ada jenis yang tengok tiang lampu pun dah terbangkit nafsu, nak tukar tiang lampu? Pakai baju besi pergi sekolah pun, kalau dah selera besi, besi juga.”

TDM keluar Ezam masuk. Mungkin kedua-dua saling mengait.

Seperti kata Musa Hitam bahawa duri dalam daging sudah terkeluar tetapi mungkinkah yang akan masuk menggantikan duri adalah penawar daripada luka menjadi semakin parah atau boleh saja sembilu pula menggantikn duri.

Menurut kata seorang responden beliau menolak seandainya Ezam bertindak masuk UMNO tetapi katanya lagi keadaan itu seperti seakan DSAI mahu bertindak masuk UMNO.

TDM pula mempunyai alasan-alasan tersendiri berbuat demikian (keluar parti). Kita tidak boleh menolak sifat beliau yang strategis dan hanya memandangkan tindakan beliau hanya satu lapis sahaja. Seboleh-boleh mestilah bertindak strategis seperti beliau juga.

Tentang baju-sekolah-budak-perempuan seksi

matsamankati Saya rasa, kenyataan itu dibuat berdasarkan persepsi, bukan melalui kajian ilmiah. Masa saya sekolah dulu, semua perempuan pakai pinnafore, tak ada pun kes rogol. Lepas sekolah, aku campur dengan amoi, perempuan Mat Salleh, tok sah kat nak rogol, kadang-kadang tak stim pun.

Asyran Sham Kita sebagai manusia biasa mempunyai naluri dan nafsu. Itu adalah fakta. Yang penting ialah bagaimana kita menyalurkan kehendak naluri dan nafsu kita itu ke tempat yang sepatutnya, dan juga kaedah kita membendung naluri dan nafsu kita itu supaya kita menjadi manusia dalam ertikata yang sebenar. Hanya haiwan sahaja yang tidak mempunyai akal untuk membendung nafsunya, persoalannya adakah kita mahu menjadi haiwan?

Isu ini sebenarnya terletak kepada diri kita sendiri, apakah baju atau pakaian pula yang dipersalahkan sedangkan tanggungjawab besar bermula dari diri kita sendiri. Bagi orang yang melihat baju sekolah yang nipis itu sebagai satu penyumbang kepada gejala rogol mungkin juga benar yakni dari satu aspek yang menyumbang tetapi bagi saya itu bukanlah satu cabang utamanya.

Bagi saya yang penting bagaimana kita memupuk dan membina benteng susila/moral/iman dalam diri untuk berjaya menghindarkan diri dari fitnah besar ini. Salah satu cara yang telah diajar secara tidak langsung di dalam Islam adalah dengan menundukkan pandangan.
Jikalau perkara ini dilakukan, mungkin agaknya kita dikelilingi oleh 10 wanita telanjang sekalipun kita tidak akan terjerumus ke dalam perbuatan maksiat apatah lagi merogol, kerana merogol itu satu jenayah yang berlaku secara paksaan.

Mohazo Oryza Bukan sebab baju. tapi banyak sebab. Pertama, famili-- famili taboo dengan seks. Dua, social --bahan porno murah. Tiga, cikgu-- ada cikgu perempuan seksi, cikgu tak ajar moral dan agama dengan betul. Baju cuma pemangkin untuk jiwa remaja yang bergelora dan asyik berfantasi.

Pakcik Luarotak Saya pernah bersekolah di sekolah kerajaan selama sepuluh tahun. Lima tahun pertama, baju kurung putih perempuan selalu kotor dengan sambal. Itu normal. Lima tahun kedua, saya mengalami kematangan biologi. Begitu juga kaum hawa. Keperluan pakaian tambahan bagi menyokong aset biologi kaum hawa adalah wajib. Dan bagi saya, yang sudah cukup kitaran biologi, ini yang saya, atau kami tunggu. Mereka yang berkurung putih, DAN bertudung mini, sudah cukup membuatkan, kurung kain, putih, agak jarang, dan see through itu, menampakkan jenis dan warna pakaian tambahan mereka. Untuk lebih memenuhi konteks ini, boleh nampak baju dalam. Coli. Bra. Dan kami, yang masih belum boleh mengawal hormon kematangan, gembira dengan situasi ini. Bonus, jika hujan. Selebihnya, kita sama-sama fikirkan.

Muhammad Fadhli al-Akiti Tidak wajar. Pelajar perempuan sekolah Malaysia masih tertutup dan sopan pemakaiannya jika hendak dibandingkan dengan negara Jepun atau negara barat seperti UK. Pihak lelaki dewasa yang kurang sifat 'sabar' dan mengikut nafsu diri tanpa kawalan, oleh kerana kurang pengajaran adab, tasawuf (mengajar pada pembersihan hati dan penahanan diri) dan moral (sedar yang mana betul yang mana salah bila dicampak dalam satu-satu situasi) yang menyebabkan perkara seperti rogol berlaku.

Jose Maurinhi Apahal dengan baju sekolah? Banyak lagi baju lain dalam dunia ni yang boleh membangkitkan nafsu. Baju kelawar misalnya. Mengarutlah. Selera seks orang berbeza-beza. Macam-macam channel. Kalau ada jenis yang tengok tiang lampu pun dah terbangkit nafsu, nak tukar tiang lampu? Pakai baju besi pergi sekolah pun, kalau dah selera besi, besi juga.

Ajami Hashim Jangan bakar kelambu kalau marahkan nyamuk! Permasalahan ini boleh dikembalikan kepada empunya pelajar iaitu ibubapa kerana merekalah yang 'membelikan' setiap helai pakaian seragam sekolah anak-anak mereka.

Tony Yew Sebagai wakil pertubuhan yang berasaskan agama, seseorang harus mengingatkan sendiri bahawa kemungkinan kenyataan-kenyataan seperti ini mungkin tidak dapat diterima oleh segolongan rakyat. Baju sekolah yang sedia ada sekarang ini telah di gunakan di sekolah sejak dahulu lagi. Sekiranya kadar jenayah rogol sedang meningkat, kemungkinan ini dapat dikaitkan kepada penjenayah yang makin berani kerana kekurangan penguatkuasa dari pihak polis. Selama ini, negara kita selalu mengamalkan sikap 'open' kepada semua rakyat tak kira kaum.

Sekiranya setiap kali satu pertubuhan membuat kenyataan untuk memupuk cara Islam, maka mungkin tertimbul rasa ''Islamisation' terhadap kaum yang lain.

Tentang ada konspirasi untuk batalkan penggunaan dakwat kekal serta BERSIH dan NIEI buat laporan polis

matsamankati Ni semua putarbelit Umno dan SPR. Memang patut pun laporan polis dibuat, walaupun kita tahu, polis tak kan buat apa-apa. Rashit tu ejen Umno, tak kan tak tau.

Asyran Sham Memang nampak ini berlaku kerana kenyataan pengerusi SPR yang bercanggah semasa sebelum pilihanraya dan baru-baru ini. Baru-baru ini di UIA kenyataan 'kepala' SPR tersebut dengan jelas menyatakan bahawa Kabinet tidak meluluskan pada hari pembubaran parlimen. Agaknya kalau kita belajar setakat darjah enam bolehlah hendak ditipu-tipu. DUlu cakap ada penyeludupan dakwat kekal itu yang boleh mengancam keselamatan. Mana dia tangkapannya?

Bagi saya untuk mengembalikan kepercayaan rakyat, mudah saja, langkah pertama bebaskan sepenuhnya SPR letakkan ianya di bawah parlimen tanpa ada tangan2 ghaib dari Badan Eksekutif ini yang menjadi dalang wayang setiap kali PRU berlangsung. Tak perlulah nak beli2 jiwa rakyat lagi, kita dah muak dah...

Mohazo Oryza membazir. baik tak payah buat. hapus undi pos. undi guna mykad.

Pakcik Luarotak Konspirasi bernada jahat. Pakatan berbunyi baik. Tetapi modus operandinya sama. Penghasilan kepada rakyat dunia dan akhirat? Sama-sama kita fikirkan.

Jose Maurinhi Cilakak. Gua tak tahu langsung rupa paras dakwat kekal tu. Bawa pen sendiri masing-masing tak boleh ye?

Ajami Hashim Penggunaan 'dakwat kekal' seakan terburu-buru di saat-saat akhir sebelum PRU12 hendak dijalankan dan kemudiannya dibatalkan pula. Ia mungkin akan menimbulkan tandatanya kepada rakyat Malaysia tentang kenapa cadangan penggunaannya tidak disarankan sebaik sahaja selepas PRU11 dahulu? BERSIH dan NIEI mesti dapatkan dahulu bukti-bukti yang sahih untuk membawa perihal ini ke muka pengadilan kerana ia mungkin akan menimbulkan pula keraguan rakyat Malaysia kepada kredibiliti SPR.

Tony Yew Sebelum PRU12, SPR telah mengumumkan bahawa dakwat kekal akan digunakan pada pilihanraya ini, bagaimanapun, Pihak Polis telah mendakwa bahawa adanya pihak yang telah membawa masuk dakwat berkenaan jadi tertimbulnya kemungkinan adanya pihak yang ingin membuat penipuan. tetapi, selepas pihak Pembangkang telah menang besar, diberitahu pulak bahawa tidak terdapat bukti yang kukuh dari mana mana pihak, dan kesimpulan dibuat ataas laporan polis sahaja! Ini merupakan sebuah daya penipuan yang sering digunakan oleh kerajaan sekarang, tanpa memberi sebarang bukti, dan cuma kata-kata sahaja!

Tentang Pak Lah dan Karpal v Sultan

Asyran Sham Bagi saya dua2 parti kena tahu menghormati hak2 masing2. Mereka perlu tahu bidang kuasa supaya PM/sultan/rakyat biasa tidak melangkaui hak masing-masing.

Mohazo Oryza Ada 2 perkara. satu, PM lemah sebab tu Sultan guna kuasa. dua, Sultan guna kuasa sebab PM lemah.

Pakcik Luarotak Ini, dari mata marhaen busuk cetek ilmu seperti saya, saya tidak dapat hurai panjang. Cuma boleh buat pembezaan, berdasarkan apa yang Buletin Utama paparkan. Perak, Uncle Lim. Terengganu, Pak Lah. Sama tak serupa.

Muhammad Fadhli al-Akiti Persoalan peribadi seperti ini, saya menyalahkan PM = menderhaka. Sebenarnya dalam konstitusi, memang Agung disifatkan hanya 'memberi nasihat' kepada PM, malah melihat daripada populariti raja di kalangan populasi yang sebenarnya menyebabkan 'pengaruh' itu berpengaruh atau bernilai atau tidak. Kini, kita dapat lihat bahawa 'perintah Raja' kelihatan 'berdaulat' dan memberi nilai pengaruh yang tinggi kepada rakyat (bermakna, apa yang dipilih Raja, mendapat sokongan rakyat), maka populariti Raja lebih tinggi daripada PM (perkara ini tidak berlaku sewaktu Sultan Johor memukul guru dengan kayu golf pada 1990an). Malah, keadaan PM kini dianggap 'menderhaka' menarik kerana perkara sebegini sangat berlainan waktu 90an dulu (di mana istilah "Raja disanggah" begitu popular atas luahan Dr. M).

Ajami Hashim Perihal ini perlu dirujuk betul-betul dahulu iaitu sejauh mana maksud 'menderhaka' itu dalam Undang-undang dan Perlembagaan Malaysia sebelum sebarang pendakwaan dilakukan.

Tentang ura-ura Ezam masuk UMNO

matsamankati Dia datang dari lubuk Umno. Pemikirannya pemikiran Umno. Aku ucapkan tahniah la. Duduk dalam PKR pun tak sesuai bagi dia.

Asyran Sham Itu hak dialah, dia sendiri tahu niat sebenar didalam hatinya sendiri.

Mohazo Oryza Ada 2 perkara. satu, Ezam macam hero sebab berani lawan dan tunjuk kebenaran. dua, hero tak akan mcm Ezam sebab pilih UMNO.

Pakcik Luarotak Nak, buat cara nak. Tak nak, sudah. Cari lain.

Muhammad Fadhli al-Akiti Tak mungkin. Hanya jika Anwar ada ura-ura mahu menyertai UMNO semula, baharu anak-anak buhanya mengikut. Tetapi jika PR boleh berdiri sendiri mencipta satu kuasa politik alternatif buat sokongan majoriti rakyat, Anwar ataupun Ezam tidak akan berubah arah.

Jose Maurinhi Gua tak kenal Ezam. Dia tak top. Pengaruh MTV lagi kuat daripada dia rasanya.

Ajami Hashim Tindakan 'lompat parti' bukan perkara baru dalam mana-mana senario politik di seluruh dunia. Seandainya tujuan beliau 100% untuk kebaikan rakyat dan negara Malaysia, apa salahnya?

Tony Yew Dulu Umno, kini Umno, Umno selama lamanya.....memang boleh dihafal oleh setiap ahli ataupun bekas ahli umno. Oleh kerana ini PKR juga merupakan sebuah 'cawangan' Umno! DSAI juga pernah menunjukkan cara pengendaliannya yang mungkin boleh dianggap sebagai mirip Umno!

Tentang Tun Dr. Mahathir (TDM) keluar UMNO

matsamankati Aku melihat Mahathir bukan bodoh. Ada strategi yang cuba dilakukannya. Dan aku juga rasa, bukan Pak Lah sasarannya tetapi Anwar.

Asyran Sham TDM mahu mendapatkan simpati org UMNO untuk menjatuhkan pak lah saja tu, tak lebih dari itu agendanya. Tak berminat. Maksud saya, tak minat nak follow wayang orang UMNO ni.

Mohazo Oryza Sokong. Tun tetap diingati PM penuh kontroversi.
Pakcik Luarotak Itu usaha dia.

Muhammad Fadhli al-Akiti Tun Mahathir bodoh. Itu saja. Penjelasan panjang lebar boleh dilihat dalam ulasan Raja Petra dalam blognya.

Jose Maurinhi Oh eloklah. Dia dah tua. Tak lama lagi nak mati. Kesian gua tengok dia sibuk sana-sini pakai smart. Sedang umur macam tu patutnya duduk rumah dressing kain pelikat layan pertandingan mengaji. Orang kerja kerajaan yang tahun depan nak pencen pun banyak merepek daripada produktif.

Ajami Hashim Tun ada sebab-sebab peribadi (hanya beliau yang tahu) yang mungkin pada pandangan beliau dengan tindakannya itu mampu 'mengubah' sesuatu dalam senario politik di Malaysia yang akan mematlamatkan kepada kebaikan rakyat dan negara Malaysia.

Tony Yew TDM sudah tiada jalan lain kecualil keluar Umno, jika dikaji dengan lebih dlam lagi AAB (Pak Lah) telah memastikan bahawa TDM tidak dapat sebarang sokongan dari ahli ahli UMNO....kecuali mereka yang mengangap mereka berhutang budi kepada TDM....

Tentang TDM desak Pak Lah letak jawatan

matsamankati Aku mengharapkan Pak lah tak letak jawatan. Lagi lama dia kat situ, Umno lagi lemah.

Asyran Sham Wajar. Orang dah desak-desak tu turun ajelah, lagipun slow sangatlah pak lah ni. Org tak nampak kredibilitinya sebagai seorang pemimpin. Namun kalau turun pun tak nampak pulak org yang layak dari kalangan org UMNO, semuanya berkepentingan peribadi. Tukar sahaja kerajaan, nasihat kepada PR cepat2 la ambil peluang untuk mentadbir kerajaan dari tgn Umno dan konco2nya.

Mohazo Oryza Sangat wajar

Muhammad Fadhli al-Akiti Pak Lah wajar turun kerana negara demokratik tidak setuju dengan kuasa yang tiada lagi sokongan rakyat. Jika cetusan arus baru yang Pak Lah cuba sampaikan tidak menjadi-jadi (membuka penjualan kes lingam pada awam), jadi eloklah Pak Lah berundur. Ini tiada kena mengena dengan aksi TDM itu.

Jose Maurinhi Kalau dia letak jawatan, macam mana dengan itu hadhari? Tak cool laa..

Ajami Hashim Perletakan jawatan seorang Perdana Menteri selepas kekalahan besar parti kerajaan mungkin boleh dianggap sebagai 'tanggungjawab' beliau. Namun begitu, seseorang Perdana Menteri juga mesti menyelesaikan dahulu apa jua yang telah beliau rancangkan semasa memegang teraju negara supaya pelepasan jawatannya tidak membebankan pengganti selepas beliau. Lalu, setelah semuanya diselesaikan dengan betul dan teratur, wajarlah beliau meletakkan jawatan secara terhormat dan bukan kerana atas dasar desakan melulu dari mana-mana pihak. Peralihan kuasa ini juga perlu dilakukan dengan teliti kerana kita tidak mahu 'pisang berbuah dua kali' dan mesti dilakukan dalam jangkawaktu yang lekas untuk mengelakkan sebarang mungkinnya berlaku ketidakstabilan ekonomi negara seandainya perihal itu berlarutan.

Tony Yew Samada (Pak Lah)AAB meletak jawatan tidak lagi menjdai isu, malah soalan yang patut ditanya ialah adakah Umno bertujuan untuk menyatupadukan negara Malaysia atau pun untuk memecah belahkan unsur perpaduan yang sering dikatakan oleh Pemimpin Pemimpin BN!

NOTA: Semua jawapan di atas adalah dari pendapat umum peribadi mereka sahaja sebagai seorang rakyat Malaysia dan tidak menggambarkan sebarang biasnya mereka kepada mana-mana parti politik di Malaysia.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sometimes the most urgent and vital thing you can possibly do is take a complete rest.
[url=http://louisvuitton-bags-sale.blogspot.com/]louis vuitton bags[/url] louisvuitton-bags-sale.blogspot.com
[url=http://cheapest-uggboots.weebly.com/]cheap ugg boots[/url] cheapest-uggboots.weebly.com
[url=http://www.spyderjackets.info/]spyder jackets[/url] www.spyderjackets.info
Repetition does not transform a lie into a truth.
chestnut ugg boots chestnut-boots-ugg.blogspot.com
ugg boots uk ugg-boots-cheapuk.blogspot.com