19 Jun 2008

Khabonyer: “Roslan Aziz ulama sekular”





Dalam konteks Roslan Aziz menyalahkan negeri Kelantan mengharamkan konsert ttp masalah melahirkan anak luar nikah adalah lebih kepada melepaskan geram, sedangkan dalam konteks Islam solat itu mencegah daraipada kemungkaran.

Yahudi telah berjaya menjajah pemikiran budaya dan cara percakapan rakyat malaysia tidak kira Melayu, Cina dan India. Nah, cuba kita lihat dari dulu hingga sekarang, sesudah 50 tahun kita merdeka, setiap pemimpin UMNO tidak pernah pun melaungkan HIDUP ISLAM.

Sedih Sedih aper yg terjadi sekarang ialah yg mencerca ustaz, org yg memperjuangkan agama dicerca oleh org melayu yg kononnya Islam. Kata-kata Roslan Aziz melambangkan dia dilahirkan sebagai seorabg secular

Seorang Melayu yg bangsat.

Ungkapan kata-kata yg lahir yg terbit dari bibir adalah hujah lebih kepada duniawi. Kenapa cuba kaitkan perlaksanaan Islam sebagai satu yg menyusahkan.adakah dengan adanya konsert akan melahirkan rohani yg bersih. Pernah tak kita fiki, .konsert mula pukul 8.30 malam tapi sebelum maghrib org dah penuh (kat venue).

Adakah itu pembentukan rohani yg sihat. Banayak perkara boleh menyebabkan murtad tanpa kita sedari.murtad dari segi percakapan atau perbuatan. Disebabkan itu Allah telah meberikan kita peluang melalui solat 5 waktu agar perkara yg kita lakukan diampuni oleh Allah.dan solat lima waktu juga sebanyak 9 kali kita mengucap dua kalimah shadat.

Adakah Roslan Aziz ni betul betul seorang yg berjaya. Bagi aku dia pernah gagal dalam perkahwinan dia. Cara dia aku lihat semasa dia jadi pengetua dalam AF nyata menampakkan sikap egois yg melampau.

Ungkapan kata-kata yg angkuh melambangkan dia sebenarnya seorang yg lemah. Adakah seorang yg berjaya mengatakan dia seorang yg berjaya. Adakah org yg berjaya menyalahkan org lain bila ditimpa musibah.

Di situ kita dapat lihat sejauh mana keimanan seorang Islam. Dalam konteks Roslan Aziz menyalahkan negeri Kelantan mengharamkan konsert ttp masalah melahirkan anak luar nikah adalah lebih kepada melepaskan geram, sedangkan dalam konteks Islam solat itu mencegah daraipada kemungkaran.serupa juga dalam hal ini adakah yg melahirkan anak luar nikah itu mendapat pendidikan sempurna agama Islam daripada kedua ibu bapa mereka ataupun ibu bapa mereka pemikiran seperti Roslan Aziz.

Dalam konteks pentadbiran menegakkan Islam dalam kerajaan adalah wajib serta melarang dan membenteras kemungkaran adalah wajib. Gejala anak luar nikah pada masa kini di negeri Kelantan telah bayak sangat berkurangan berbanding dengan tempat tinggal Roslan Aziz.

Kenapa mesti marah mufti bila mengharamkan seseorang artis yg kurang berdisplin masuk ke negeri mereka?

Kenapa mesti samakan mufti dengan ahli parlimen.

Kebanyakan ahli parlimen perlis org UMNO. Yg mane perwatakan, attitude, budaya dan pemikiran mereka sama seperti Roslan Aziz. Itu sebab pada satu ketika dahulu anak Roslan Aziz pernah kena cekup dalam satu operasi pejabat agama KL kerana terjebak dengan parti liar.

Itulah didikan sempurna daripada Roslan Aziz, ulama sekular yg berjaya pada abad ini. Beberapa foto anak perempuan Roslan Aziz dengan aksi berani luar batasan melambangkan Roslan Aziz tidak pernah belajar daripada kesilapan lalu.

Masalah Roslan Aziz tidak mengundi melambangkan dia seorang yg tidak petriotik. Tidak ambil tahu langsung pasal politik negara. Mengata pemimpin yg ada tidak boleh harap.

Yg mana dalam dunia ni yg boleh pakai, dia sorang je. Udahlah Roslan Aziz kamu tak layak berbica isu agama.dalam pimikiran kamu adalah idealogi sekular. Kamu jagalah anak kamu jgn sampai apa yg kamu bicara mengenai anak luar nikah terjadi kepada anak perempuan kamu.

Elok lah selalu ke masjid mendengar ceramah ugama supaya apa tobat kamu betul-betul nashuhah!

1 ulasan:

Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli berkata...

aslm wbt

jagalah akhlak, jagalah akhlak.

lihat bgmana reaksi nabi saw kpd org Badwi yg mahu kencing di dalam masjid?

apakah memaki hamun, smp membuka2 cerita keluarga orang ini dari ajaran Islam

adakah kita ni nak jadi Tuhan, smpkan orang dah minta maaf pun kita nk ungkit2 lagi. Rasa diri ni lagi hebat daripada Tuhankah?

Menghina orang lain xreti jaga anak, ingat skit apa jd pada anak Nabi Nuh? Nak hina Nabi Nuh? saya bkn samalan saudara Roslan Aziz dgn Nabi Nuh,cuma kalau kita xtahu mcm mana saudara Roslan didik anak beliau, jgnlah byk cakap. Di akhirat nnt disoal apa kita tulis kat ruangan komen ni.

Isu beliau dgn isteri beliau, kamu ni duduk serumah dgn dia ke, tahu segala isu suami isteri, apa yg berlaku etc. Toksahlah nk menyibuk membuka aib orang, nnt Allah bukak aib kita pulak.

Jangan nanti ludah itu terpalit ke muka sndiri

wallahua'lam.