25 Jun 2008

Mengubah Wadah, Memperkemas Fikrah, Berjuang Terus… Insyaallah

Oleh: Zukri Aksah

Ustaz Suhaimi membawa sekali borang keahlian PAS, saya telah mengisi dan membayar yurannya sekali, cuma tarikhnya belum diisi. Satu majlis penyerahan borang berserta ceramah umum akan dibuat.


Hari ini lebih kurang jam 2 petang baru saya berkesempatan masuk ke pejabat saya. Sebelah pagi selepas selesai meneman isteri membereskan urusannya, saya berhenti minum sebentar di kedai dan selepas itu terus memandu ke Jalan Beserah, ke Akademi Arrasyidin, tempat di mana saya berjanji untuk bertemu dengan Ustaz Haji Nasruddin Haji Hassan At Tantawi, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat dan Ustaz Suhaimi Md Saat, Pemangku Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang.

Janjinya jam 11 pagi, saya sampai agak awal, kurang lebih 10.35 pagi, memikirkan tiada apa lagi yang nak dibuat, saya terus naik ke pejabat akademi, memberitahu staff di situ tentang perjumpaan tersebut dan mengambil peluang berehat serta menunggu di ruang tamu.

Hampir tepat jam 11 pagi, Ustaz Nasruddin muncul, sementara menunggu kehadiran Ustaz Suhaimi, Ustaz Nasruddin pun memula bicara. Secara ringkas Ustaz Nasruddin menerangkan situasi semasa dalam PAS, tidak sukar untuk saya hadhamkan cerita beliau kerana selama sembilan tahun di dalam PKR dulu saya memang sangat rapat dengan PAS, terutama dengan kepimpinan bahagian Indera Mahkota. Tiada masalah untuk saya memahami struktur demokrafik dalaman PAS.

Dalam rancak berbicara itu, Ustaz Suhaimi pun sampai, jadi makin rancaklah sesi kami. Sedikit sebanyak perbualan juga menyentuh soal semasa terutama berkait dengan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat, juga cerita-cerita Ezam dan sudah tentulah Anwar Ibrahim. Sesuai dengan nama perjumpaan tertutup, maka sudah pastilah bukan semua perlu dibuka si sini bukan!:-)

Turut diperjelaskan oleh Ustaz Nasruddin adalah tentang asas dalam PAS iaitu fikrah, akidah dan siyasah. Yang kelakarnya kerana saya berbicara dengan dua orang ustaz, mereka ber”ana” dan “anta” sedangkan saya (oleh kerana lama menetap di Pahang) lebih selesa untuk ber”kawan” dan “awak” (tetapi dalam kes ini saya membahasakan mereka dengan panggilan “ustaz” bukan “awak”).

Sesetengah orang mungkin merasa kekok untuk berada dalam situasi sebegini, apalagi bila sesekali saya dipanggil Akhi Zukri. Tetapi saya selalu yakin bahawa bukan semua yang berada dalam kepimpinan Hamas, kepimpinan Revolusi Islam Iran dan organisasi yang seumpamanya adalah Ustaz atau Mu’alim, jadi saya juga mahu menjadi “yang bukan Ustaz, yang bukan Mu’alim” yang kelak boleh berdiri di deretan kepimpinan PAS, insyaallah! Yang penting bagi saya, jangan saya ketinggalan dalam melanggan saham perjuangan ini.

Awal lagi saya sudah memberitahu Ustaz Nasruddin yang saya sudah makan sebelum ke pejabat beliau (makan pagi nasi lemak berlauk ikan “aya” bersama isteri), tetapi sunnah meraikan tetamu tetap beliau laksanakan, tanpa saya sedar beliau telah memesan roti canai dan teh ais dari restoran di tingkat bawah. Maka makanlah saya sekali lagi sambil meneruskan perbualan.

Ustaz Suhaimi membawa sekali borang keahlian PAS, saya telah mengisi dan membayar yurannya sekali, cuma tarikhnya belum diisi. Rupanya Ustaz Nasruddin telah terlebih dahulu berbincang dengan Jawatankuasa Harian, Dewan Pemuda PAS Pahang berkait dengan soal ini. Satu majlis penyerahan borang berserta ceramah umum akan dibuat. Tarikh yang dicadang ialah di sekitar akhir Julai ini, iaitu sekembalinya Ustaz Nasruddin dari mengerjakan umrah. Salah seorang pemimpin PAS Pusat akan dijemput untuk turut hadir berceramah dan menerima borang tersebut bagi pihak parti. Saya sangat berbesar hati dan terharu dengan perancangan mereka ini untuk diri saya, siapalah saya, seorang manusia kecil yang belum cukup pengalaman menempuh mehnah perjuangan, moga Allah memberkati mereka dan membesarkan jiwa saya.

Sedar tak sedar, asyik sungguh berbalas idea dan melontar bicara, jam sudahpun melewati satu tengahari, saya terpaksa meminta permisi daripada mereka.

Dalam kereta memandu ke pejabat saya di tengah bandar Kuantan, saya tersenyum sendiri. Akhir Julai ini rasmilah saya menjadi ahli PAS, Allah telah menunjukkan jalan saya di sini selepas hampir setahun saya berada di luar parti politik, setelah banyak berbincang dan meminta pendapat daripada sahabat-sahabat sama ada yang masih berada di dalam PKR, aktivis-aktivis GERAK, sahabat-sahabat di dalam Umno, juga sudah tentu sahabat-sahabat saya di dalam PAS. Menunggu ke tarikh tersebut, saya mohon sungguh-sungguh agar diri saya diperteguhkan. Kepada sahabat-sahabat di dalam PAS, terimalah saya sebagai rakan, saudara dan keluarga anda.

Berjuang terus!!!

Tiada ulasan: