18 Jun 2008

Q & A Zaki Yamani: “Apa kata kalau Abdullah masuk KeAdilan?”

Wawancara dan susunan oleh: Zulfikar Samsuri
Responden: Zaki Yamani

Anwar kukuh dalam keadilan, kenapa dia nak masuk ke UMNO. Ezam masuk UMNO pun belum dapat buat apa-apa. Apa kata kalau Abdullah masuk KeAdilan?

Responden yang kami wawancara kali ini pada zaman mudanya begitu aktif dalam gerakan kemahasiswaan. Dan pernah dikenakan tindakan pecat dari universiti kerana terlibat dengan gerakan reformasi.

Saya berpeluang berbicara di ruang siber beberapa hari sudah dengannya. Perbualan kami tidak lebih berkisar daripada beberapa perkara -- minyak, masa depan politik Malaysia, AMK dan Anwar sendiri..

Nama betul beliau ialah Ahmad Zaki Yamani bin Zainon dilahirkan di Alor Setar pada 30 November 1976. Beliau pernah memegang amanah memimpin beberapa buah persatuan pelajar di ITM. Beliau juga pernah diamanahkan sebagai Setiausaha Agung Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Setiausaha Majlis Pelajar Malaysia (MPM) 1999-2000 sebelum menyertai keADILan.

Zaki Yamani sekarang memikul tugas sebagai Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan Shah Alam, Ahli Jawatankuasa Bahagian Shah Alam dan Setiausaha Politik kepada Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia.

Di bawah merupakan transkrip perbualan ringkas kami:

Tentang kenaikan harga minyak

Zulfikar Samsuri (ZS): Kenaikan harga minyak, sejauh manakah ia membebankan sdr?

Zaki Yamani (ZY): Membebankan, daripada penggunaan biasa. Saya akan menanggung tambahan belanja RM3, 500 setahun.

ZS: Agak-agak cukup tak rebat tu?
ZY: Saya hanya dapat RM625 maka saya perlu berusaha mendapatkan hampir 3 ribu lagi. Kos sara hidup lain juga meningkat. Andai saya membelanjakan 24 ribu setahun, saya akan terpaksa mencari pendapatan tambahan sekitar 10 ribu setahun, jika kenaikan kos 40%.

ZS: Ermm... jd solusinya..?
ZY: Solusinya berusaha tukar kerajaan dengan seberapa segera.

ZS: Jadi sdr fikir, semua masalah ini boleh diselesaikan dgn menukar kerajaan? Tentu anda fikir DSAI boleh memberikan solusi yang baik, iaitu dengan menurunkan harga minyak? Jika dibandingkan dengan apa kerajaan cakap, bukankah ia sesuatu yang mustahil untuk Anwar menurunkan harga minyak?
ZY: Itu janji Anwar. Dibandingkan dengan keadaan BN sekarang, Anwar tidak mungkin boleh melakukan yang lebih buruk kerana pentadbiran Abdullah terlalu buruk

Kata-kata Anwar

ZS: Banyak kata-kata Anwar akhir-akhir ni ramai yang take it for granted je? Menganggap enteng; contohnya isu cross over, isu minyak dll. Bagi sdr, Anwar ni boleh dipercayakah?
ZY: Sebelum pilihan raya umum pun orang pandang enteng kepada Anwar dan keupayaan pakatan rakyat, natijahnya BN hampir tersungkur. Sebelum pilihanraya saudara percaya BN boleh begini teruk keadaannya? Sehinggakan parti kedua, 3 dan 4 terbesar dalam parlimen adalah daripada Pakatan Rakya. BN hanya menduduki tempat ke5.

ZS: Hari ni (16/6/08) tentang MP dari MCA hendak menyeberang ke Pakatan. Bagaimana tu, boleh percaya ker?
ZY: Hanya masa mampu membuktikan, saya secara peribadi percaya.

Trojan Horse

ZS: Soal ezam jadi trojan horse?
ZY: Ezam boleh jadi macam-macam. Tetapi kata orang Abdullah trojan horse paling besar, apabila menaikkan harga minyak sampai 40%.

ZS: A ha.. Saya pun ader sangsi jugak pasal tu. Tapi saya tolak tepi. Tak masuk akal. Heeheh... tah.
ZY: Mungkin tak masuk akal tapi pada tahun 2004 apakah ada sesiapa yang fikir Anwar akan bebas? Ada yang kata Anwar deal dengan Abdullah, sebab tu Anwar tak attack Pak Lah (pada masa ramai pihak yang menggesa Pak Lah berundur).

ZS: Ezam & DSAI betul-betul ada krisiskan?
ZY: Kata Ezam begitulah

Anwar masuk UMNO

ZS: Ni pasal Anwar, rasa-rasa sdr beliau akan join UMNO?
ZY: Anwar kukuh dalam keadilan, kenapa dia nak masuk ke UMNO. Ezam masuk UMNO pun belum dapat buat apa-apa. Apa kata kalau Abdullah masuk KeAdilan?

ZS: Tolong ulas tentang Abdullah masuk KeAdilan
ZY: Masuk akal atau tidak?

ZS: Masuk akal jugak.
ZY: Ada juga pihak yang berkata Anwar sekarang sedang berunding dengan Mahathir untuk berpakat menjatuhkan Abdullah.... masuk akal tak? Apa fikir saudara?

ZS: Saya fikir tak masuk akal kot.
ZY: Saya fikir ada kemungkinan

ZS: Kenapa pulak?
ZY: kenapa tidak?

ZS: Bukankah TDM yang memasukkannya kedalam penjara.. Saya lebih percayakan Pak Lah berpakat dgn DSAI..
ZY: Pak Lah juga sebahagian daripada konspirasi Mahathir dulu

ZS: Adake? Bukan dia dulu orang panggil MR Clean...
ZY: Clean ke?
ZS: tak de lar.. dier dikenali dgn gelaran tu.. tp tak tau laa... kan?
ZY: Kita tak tau. Sekarang dia kata orang panggil dia "lembik" pula
macam mana? Itu kata Abdullah sendiri on tv.

Pengharaman Islam Hadhari

ZS: Hmm... bagaimana dengan pengharaman Islam Hadhari di Selangor dan Penang. Pandangan sdr?
ZY: Apabila Islam ada Hadhari (bertamadun), mesti ada Islam Badawi. Masuk akalkah Islam Tak Bertamadun? Seorang Muslim belum tentu bertamadun, sebab dalam Islam pun ada Muslim yang bukan Mukmin.

ZS: Jadi sdr fikir, Islam Hadhari tu tak patut ada?
ZY: Niat asal wujudkan Islam Hadhari tu tak baik, untuk saingi Masyarakat Madani.
Sebab tu tak jadi.

ZS: A itu saya setuju.
ZS: kiranya dia nak lawan dengan Masyarakat Madani yang Anwar bawak, jadi Islam Hadhari ni tak lebih dari slogan politik?
ZY: "Pengarang" Islam Hadhari ni Nakhaie Ahmad. Seorang yang baik, banyak ilmu tapi ye lah. buat untik puaskan tuan poliitk.

ZS: Jadi, bukankah elok sekiranya kita tak mengharamkannya tetapi cukup cuma kerajaan negeri tidak perlu menyebarkannya.
ZY: Itu la yang kerajaan negeri buat, tapi sebenarnya kalau ikut strict Islam tambahan kepada Islam, seperti tu dah lari akidah. Simply kata ada Islam yang bertamadun, ada yang tak bertamadun dah terjejas akidah. Eloklah kita kembali kepada Islam dan kita galakkan masyarakat madani, masyarakat yang bertamadun dan mengamalkan nilai-nilai murni.

ZS: Kalau kerajaan pusat nak buat atau orang perseorangan atau NGO nak buat tak perlulah kita halang. Istilah tu mengelirukanlah.
ZY: Jadi kenapa perlu dibiarkan berterusan istilah tu, pemilihan istilah itu satu kesilapan. Mengaku sajalah dan betulkan, kenapa kita manusia perlu takbur sampai enggan mengaku kita silap

ZS: Hmmm... betul tu. Istilah tu tak patut wujud.

4 ulasan:

Suhaimi Said berkata...

What kind of question is that? This is whagt we call intellectual prostitution! (sorry).

Why can't we lay out simple question with possible answers, not intriguing question with impossible answers.

Abdullah will and never will join PKR. And even if he would, he is nothing but a burden to the party.

He has been in a position whereby he has the power to give and he gives most of all to the people next to him, among others to Khairy Jamaludin.

He is not a fighter! He does not have the will to really fight to elevate the plight of poor people.

Would you think that he would go on demonstration for the restoration of justice, or against fuel hikes? or for a clean election?

Jauh api dari panggang.

Tak payahlah kita bincang soalan yang tak mendatangkan apa-apa makna untuk perjuangan!

Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik berkata...

Tak mustahil. Onn Jaafar keluar Umno, masuk Parti negara. Tunku keluar Umno masuk S46. Hussein Onn aku tak pasti, tapi sah keluar Umno. Mahathir pun dah keluar, tunggu nak masuk parti mana.

Tanpa Nama berkata...

memang tiada yg mustahil didunia ini, dlm politik pula lebih banyak menyaksikan berlakunya hal2 yg sepatutnya `mustahil' jadi `tidak mustahil'.. siapa tahu...?

Tanpa Nama berkata...

apa yang zaki yamani merepek nie?dia hanya tahu hisap batang dan jolok bontot jantan jer..dia kan gay..