11 Jun 2008

Minggu Keluarga Ultraman

kolumSejak dua minggu yang lalu, hidup aku sedikit tidak teratur. Libang-libu sikit, kata orang Perak. Aku sibuk dengan persediaan untuk exam yang aku duduki esok dan lusa (10 Jun & 11 Jun). Exam apa? Aha... exam Pengetahuan Am. Kelam kabut aku baca buku. Dua minggu yang lalu juga, aku balik kampung, jumpa anak aku. Hehehe, aku tak boleh lupakan waktu dia menunggu aku di stesen bas. Apabila dia nampak saja kelibat aku, dia terus 'fire' (sebiji macam gambar) aku. Kononnya Ultraman lah tu. Hehehe... Jadi aku ni raksaksa la bagi dia dan dia kononnya penyelamat dunia. Bertuah punya anak. Hehehe...


Rupanya, dalam musim cuti sekolah ni, Astro Ceria menayangkan cerita Ultraman pelbagai tajuk. Ada Ultraman Dyna la, Ultraman Tiga la, Ultraman Mebius la... Macam-macam lah. Ada pulak salasilah keluarga Ultraman ni. Cerita Ultraman inilah yang anak aku dok ulang tengok beratus-ratus kali agaknya (maklumlah, Astro). Sehinggakan bapak aku nak tengok berita pun tak dapat sebab cucu dia seorang ni nak tengok Ultraman. Kalau tukar rancangan lain, dia akan mengamuk. Hmm... Tak nak dia mengamuk, terpaksalah kami sekeluarga melayan cerita keluarga Ultraman. Bapak aku bengang je. Aku cakap, "nak tengok berita, internet kan ada..." hehehe.

Apa istimewanya Ultraman ni. Padahal, budak besar anak aku (2 tahun 3 bulan) tu bukannya dia faham cerita. Dia cuma tengok aksi je. Yang paling best, setiap kali habis cerita Ultraman tu, dia akan lompat kat aku dan pukul aku (memang sah, aku ni raksaksa pada dia). Dan yang peliknya, anak aku ni macam tahu je yang cerita Ultraman ni ditayangkan pada sekian-sekian waktu. Kalau dia pergi depan TV tu, dia akan cakap "Amen... amen..." sampailah tukar rancangan ke Astro Ceria (padahal aku tengah seronok tengok drama Melayu).

Bila aku balik saja ke KL, aku sibuk pulak dengan kerja yang banyak. Ke hulu, ke hilir atas lebuhraya, sekejap ke sana, sekejap ke mari, kerja. Dalam pada masa yang sama, aku kena juga baca buku. Jadi, aku hanya dapat tidur cuma 3 jam sehari (err... ye kut). Tapi, bila ada masa senggang, aku akan telefon ke kampung, bertanyakan anak aku. Jawapan yang sama aku terima dari mak aku - "Emir tengah tengok Ultraman." La, tak habis-habis lagi. Bila mak aku suruh anak aku cakap dengan aku (melalui telefon), anak aku akan bercakap dengan aku cuma "Amen..." dan terus dia bagi gagang ke opahnya. Sampailah semalam aku telefon, itulah aktiviti dia.

Apa yang bagus pada Ultraman ni? Satu saja, pertahankan manusia dari kejahatan. Kuasa akan datang apabila kita dalam keadaan yang sangat tertekan. Kita akan memberontak dan melawan kejahatan apabila kita sangat terdesak. Dari mana datangnya kuasa tu? Jika kita ada niat untuk melawan kejahatan, dan kita sangat berharap untuk dapat melawan, kita akan dapat. Itulah kuasa Allah Ta'ala sebagai tuhan sekalian alam. Ultraman bukanlah perjuangan seorang. Lihat saja bagaimana Ultraman muncul. Melalui manusia yang bernama Deigo dari anggota GAT (untuk siri Ultraman Tiga). Gabungan kuasa kejujuran seorang manusia dan harapan dari rakyat jelata yang tertindas, dicampur pula dengan kuasa ajaib dari bintang (Ultraman la tu), maka kuasa kebaikan dapat mengatasi kuasa kejahatan.

Apa pula kejahatan? Adakah maksudnya sama dengan Mat Rempit? Kejahatan yang digambarkan dalam Ultraman ini bukanlah jahat yang macam Najib dan rakan-rakan lakukan tu. Tapi kejahatan yang dimaksudkan di sini ialah unsur-unsur yang merosakkan kemanusiaan dan keharmonian hidup. Ini yang mesti ditentang habis-habisan!

Jadi, saudara sekalian. Pada musim cuti sekolah itu hari kita sudah dihidangkan dengan kisah keluarga Ultraman melawan kejahatan. Dalam minggu itu juga kita semua menerima unsur kejahatan - KENAIKAN HARGA MINYAK oleh SAMSENG TAIK MINYAK bernama Abdullah Badawi. Tak guna kalau kita semua cuma NAIK MINYAK di stesen minyak dan kedai kopi semata-mata. Tak guna kalau hanya segelintir sahaja manusia yang menyertai perarakan anti kenaikan harga petrol di hadapan KLCC dan di Kampung Baru. Kalau perkara ini sudah menyebabkan kalian semua rasa tertekan dan terasa amat tertindas, jadi apa tunggu lagi? Bulatkan suara, buat kata sepakat - GO TO HELL WITH UMNO!

Tiada ulasan: