18 Jun 2008

Pendirian SAPP: Bukti Malaysia mula tolak politik perkauman

Oleh Suhaimi Said

18/06/08 Anwar sudah katakan bahawa beliau sudah bertemu dengan mereka itu di Hong Kong, Singapura dan Manila supaya pertemuan itu menjadi rahsia dan tidak diintip oleh agen-agen BN.

Oleh Suhaimi Said

Baru semalam, 17hb Jun, 2008 pemimpin penting SAPP menafikan bahawa parti itu akan keluar dari Barisan Nasional, ya, baru semalam. Namun pada hari ini, Yong Teck Lee umumkan SAPP keluar dari BN. Adoih...sakitnya hati Pak Lah, habis sudah wang ditabur untuk pikat supaya MP-MP BN di Sabah tidak keluar parti.

Sebenarnya MP-MP itu tidak keluar parti, mereka kekal dalam SAPP. Namun itu lebih parah kerana SAPP sendiri yang keluar BN membawa bersama-samaya bukan saja MP-MPnya, bahkan organisasinya dan kesemua ahli-ahlinya.

MCA hari semalam menafikan bahawa ada diantara MP-MPnya akan keluar parti! Kita tunggulah beberapa ketika lagi, jangan terperanjat jika bukan saja MP-MPnya saja yang keluar, bahkan ada Menteri mereka yang turut keluar.

Ada orang-orang kuat UMNO yang mengatakan bahawa Anwar saja-saja mahu pukul canang saikologi dengan meniupkan pembohongan bahawa MP-MP BN akan keluar parti dan menyertai Pakatan Rakyat.

Anwar bercakap kerana beliau telah bertemu dengan MP-MP itu, bukan cakap-cakap atas angin seperti yang diigaukan oleh pemimpin-pemimpin BN dan UMNO. Anwar sudah katakan bahawa beliau sudah bertemu dengan mereka itu di Hong Kong, Singapura dan Manila supaya pertemuan itu menjadi rahsia dan tidak diintip oleh agen-agen BN.

Agen-agen BN berkeliaran, bahkan sudah dihantar dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak. Nampaknya agen-agen itu bukan sahaja gagal menjalankan tugas mereka dengan baik bahkan dianggap menimbulkan perasaan tidak senang dikalangan MP-MP Sabah dan Sarawak seolah-olahnya mereka itu masih budak-budak yang mesti dijaga dan
diperhatikan. Pergerakan MP-MP yang akan keluar dari BN sehingga kini tidak dapat dikesan oleh pimpinan BN.

Tengku Razaleigh Hamzah dianggap lebih cekap kerana pendedahan beliau telah menjadi kenyataan.

Jangan-jangan nanti di ketiak Pak Lah di Kuala Lumpur akan keluar beberapa ramai MP-MP dari UMNOpula, suatu kemungkinan yag sukar ditolak kerana apa jua ramalan sebelum ini oleh Barisan Nasional terbukti tidak memihak kepadanya. Ramai juga MP-MP UMNO sangat tidak berpuashati dengan pemerintahan Pak Lah pada hari ini. Rakyat semakin
susah, harga barang semakin naik, parti-parti BN asyik bertelagah, pemimpin-pemimpin UMNO bertikam sesama sendiri.

Ada MP-MP UMNO tidak suka melihat keadaan ini, mereka mahukan pemerintahan yang setabil dengan Kerajaan menjaga kebajikan rakyat. Apa yang mereka nampak didepan mata mereka pada hari ini adalah kemerosoan kuasa politik, kemerosotan ekonomi, ketidakpercayaan rakyat terhadap pemerintahan Barisan Nasional, dan ketidaperihatinan
Kerajanan diatas penderitaan rakyat.

Kenaikan harga minyak yang begitu tinggi bukan sahaja memeranjatkan rakyat bahkan juga mengeciwakan ramai MP-MP dari UMNO dan BN. Bahkan jika diamati ramai pula MP-MP dari Sabah melahrkan rasa tidak puashati mereka diatas kenaikan harga minyak untuk Sabah manakala Negeri itu menyumbangkan pengeluaran minyak yang besar untuk Negara. Takkan tidak diperhatikan oleh rakyat Sabah bahawa di Negara-Negara pengeluar minyak di dunia ini kesemuanya menawarkan harga petrol yang rendah kepada penduduknya, tidak seperti Malaysia yang mengeluarkan minyak dan ekspot minyakya melebihi impotnya dengan keuntungan yang besar namun rakyatnya dibelenggu dengan harga minyak yang tinggi.

Rakyat mengalu-alukan SAPP yang keluar dari BN; ini adalah gelombang permulaan kegoncangan bahtera BN yang menuju kehancuran besar. Mana mungkin MP-MP mahu kekal didalam bahtera sedemikian rupa. Mana mungkin mereka mahu bertuankan nakhoda yang sedemikian lemah sifatnya; dan apabila sudah jelas nakhoda itu mahu membawa bahtera itu tenggelam di lautan yang bergelora itu, mana mungkin mereka membiarkannya tanpa
menyelamatkan diri, kerana jika mereka selamat ramai lagi anak-anak kapal itu boleh diselamatkan bersama mereka.

Pakatan Rakyat adalah BAHTERA besar yang dikemudikan oleh Nakhoda yang lasak dan berpengalaman yang boleh menyelamatkan semua anak-anak kapal, mereka tidak perlu tenggelam dan semua anak kapal akan terselamat.

Hari ini SAPP, mana tahu hari esuk MCA atau Gerakan?

Malaysia hari ini sudah mulai menolak politik perkauman. Mereka menolak pemimpin-pemimpin yang memperalatkan perkauman. Mereka mahu tegakkan Malaysia dimana didalamnya ujud rakyat pelbagai kaum yang mahu hidup berharmoni diantara satu sama lain. Mereka ingin dikenali sebagai bangsa Malaysia untuk mereka megahkan keserata dunia bahawa mereka adalah rakyat Malaysia.

Rakyat Malaysia mahukan keadilan bukan kerana mereka berbangsa Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, Murut, Orang Ulu, Penan, Orang Asli atau sebagainya tetapi mereka mahukan keadilan berlandaskan keperluan.

Pakatan Rakyat ingin meneraju Negara ini dengan pemerintahan yang adil dan saksama, keadilan untuk semua, kesaksamaan untuk semua, kebajikan untuk semua dengan pengkhususan kepada keperluan.

16hb September adalah Hari Keramat; pada atau sebelum tarikh itu akan terbentuklah sebuah Kerajaan Baru mengganikan Barisan Nasional dengan Dato Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menterinya.

Tiada ulasan: