01 Jun 2008

Baju sekolah seksi, Ezam dan TDM

editorialWalaupun Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengatakan bahawa baju sekolah pelajar-pelajar perempuan seksi dan menganjurkan pelajar-pelajar perempuan di negara ini mengenakan baju sekolah berwarna tetapi rata-rata yang kami tanya melalui kolum Suara Rakyat mengatakan bahawa pendapat serta tindakan sedemikian adalah tidak perlu.

Pembaca kami berhujah; nafsu boleh dibangkitkan dengan pelbagai cara bukan sahaja dengan berpakaian seksi. Ada pembaca yang menggariskan bahawa masalah akhlak atau gangguan seksual berlaku akibat daripada perkara-perkara lain termasuk keluarga, masyarakat sekeliling dan tenaga pengajar itu sendiri. Cikgu memainkan peranan yang penting bagi memupuk nilai-nilai murni akhlak masyarakat.

Mungkin perkara paling mendasar bagi reaksi kepada kenyataan PKPIM ini ialah daripada tuan punya diri sendiri dan mereka yang melihatnya. Betul kata sala seorang pembaca; baju cuma pemangkin untuk jiwa remaja yang bergelora dan asyik berfantasi. Dan mungkin kerana asyik berfantasi, mereka, anak muda-anak muda ini sering tersilap langkah; membuat pilihan yang salah, yang bakal menerima akibat suatu masa nanti.

Betul, baju sekolah yang seksi memungkin gangguan seksual, cabul, kejadian rogol atau perkara lain yang sewaktu dengannya. Tetapi bukan semua orang terganggu atau tertarik dengan baju sekolah yang seksi ini.

Jumlahnya saya -- sebagai pernah bersekolah dengan para pelajar perempuan ini -- percaya adalah sedikit kalau boleh saya perkatakan (tanpa kajian yang lengkap sama seperti PKPIM) adalah sekelumit atau saja 1/30 daripada jumlah semua pelajar yang ada di sekolah atau juga lebih rendah daripada itu.

Kenyataan PKPIM ini kemudiannya disokong oleh Dewan Muslimat PAS yang turut mengatakan melalui Aiman Athirah setiausahanya bahawa cadangan itu “sangat bertanggungjawab dan munasabah". Kenyataan yang dikeluarkan oleh Dewan itu beberapa hari selepas kenyataan dari PKPIM dikatakan juga telah mengambil kira prinsip-prinsip perundangan Islam dan kaedah-kaedah usul fekah.

Saya setakat ini masih gagal lagi untuk memaahami punca dari saranan PKPIM ini dan kemunasabahan disebalik cadangan ini. Walaupun mereka dikatakan “telah mengambil kira prinsip-prinsip perundangan Islam dan kaedah-kaedah usul fekah” namun saya rasa usul itu masih belum cukup munasabah.

Menurut web berita Malaysiakini, Muslimat PAS turut mencadangkan agar PKPIM “segera membuat pungutan suara dalam kalangan pelajar di seluruh negara sama ada pakaian menjadi satu faktor pemangkin mendorong jenayah seks.”

Cuma saya turut ingin mengemukakan cadangan kepada PKPIM supaya dapat menjalankan pungutan suara di kalangan bukan sahaja pelajar Islam tetapi seratakan pungutan suara kepada seluruh pelajar di Malaysia.

Sebentar lagi saya akan melancar sebuah ebuk mini berjudul “Babad Pendekar Jawa” hasil tulisan Khalid Jaafar. Buku elektronik yang khas menghikayatkan kisah Ezam Mohd Nor yang juga sangat rapat dengan Khalid Jaafar. Mereka pernah melarikan diri bersama membuat persediaan untuk menyerang Dr M dari luar.

Pustaka RK bertanggungjawab menghasilkan ebuk ini, atas dasar kami yang ingin tahu serta menyelidiki apa yang ada di sebalik babad Ezam ini.

Banyak rencana dan berita yang berkisar tentang masuknya Ezam Mod Nor ke dalam UMNO. RK harap anda sekalian yang ingin tahu perihal Ezam masuk UMNO boleh membacanya di sini.

Sementara itu, RK pada awal bulan ini telah menerbitkan beberapa esei dan berita berkenaan Mahathir keluar UMNO. Jika Ezam memasuki UMNO, Dr M pula keluar dari parti tersebut kerana melakukan protes terhadap kepimpinan Pak Lah yang dikatakan terlampau lemah dan membelakangkan orang-orang Melayu.

Tindakannya meninggalkan UMNO tanpa membawa anaknya Mukhriz keluar bersamanya dilihat oleh rata-rata pemerhati politik sebagai tindakan bijak sang politikus berpengalaman.

Biar saja Mukhriz di dalam UMNO dia bisa buat sesuatu dari dalam! Bukan untuk Parti, tapi untuk diri aku sendiri…

Zulfikar Samsuri
Editor blogzine Republik Kata

Tiada ulasan: