17 Jun 2008

Suara Rakyat: Kos sara hidup meningkat 100%

Oleh Zulfikar Samsuri dan Suara Rakyat

[...]saya rasa Anwar tidak sepatutnya berucap macam itu. Subsidi minyak sepatutnya dikurangkan untuk mengelakkan pembaziran dan pencemaran alam sekitar. Saya akan berasa lebih gembira sekiranya DSAI...

Lengkap

17/06/08 Nyata, isu pengharaman Islam Hadhari di negeri Selangor dan Pulau Pinang telah ditenggelamkan dengan isu kenaikan harga minyak. Raskyat begitu terbeban dengan masalah kenaikan harga minyak itu.

Menurut seorang responden perbelanjaan hariannya telah meningkat sebanyak 40%. Tambahnya lagi kos sara hidupnya pula berkemungkinan meningkat seratus peratus.

Namun tawaran yang dibuat oleh Ketua Umum Keadilan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) jika Pakatan Rakyat (Pakatan) berjaya menubuhkan sebuah kerajaan baru, iaitu mahu menurunkan harga minyak mendapat reaksi bercampur-campur.

Tentang Pulau Batu Putih?

Azad Noor Azman Masalah utamanya adalah kelalaian pihak kerajaan di era Mahathir untuk mengambil tindakan. Isu tersebut hanya berlegar dikalangan pemimpin tertinggi di bahagian-bahagian tertentu. Rakyat tidak diberikan pendedahan dengan baik. Akibatnya, pihak pembangkang tidak mampu untuk berikan tekanan membina kepada pihak kerajaan. Maka tidak hairanlah apabila pulau tersebut jatuh ketangan Singapura. Dimanakah prinsip mengambil berat dan mengambil perhatian apabila kita mengaku bahawa pulau tersebut berada dibawah kedaulatan dan lindungan negara kita? Kerajaan tidak harus bersikap apologis, dengan mengeluarkan kenyataan ‘menang-menang’ kerana ianya melambangkan kita sebagai bangsa yang mudah diperlekehkan!

Kenaikan harga minyak, sejauh manakah ia membebankan?

Wina Hafis Sangat membebankan. Barangan paling murah di pasaraya hiper pun
naik dekat 50 sen, apatah lagi barang keperluan lain.

Mat Saman Kati Memang membebankan. Harga minyak satu hal tetapi kenaikan barang-barang lain menambahkan seksa. Untuk minyak saja, perbelanjaan sudah meningkat sebanyak 40%. Ditambah dengan kenaikan baran-barang lain, kos sara hidup sebenarnya sudah meningkat hampir seratus peratus.

Wei See Chan It certainly affects a lot. I think I have to really "change my lifestyle", say downgrade my lifestyle 20% to save money.

Adakah Anwar bersikap realistik apabila sekali lagi mengatakan bahawa
Pakatan Rakyat akan menurunkan harga minyak sekiranya berjaya mengambil alih kerajaan persekutuan?


Wina Hafis Turun akan turun, tapi setakat mana? Seperti sebelum ini (i.e 78sen
turun) atau sekadar 50sen aje.

Mat Saman Kati Saya percaya. Kerana ini memang boleh dilakukan tetapi Anwar mungkin terpaksa membatalkan projek-projek mega yang dilancarkan oleh Pak Lah sebelum ini.

Wei See Chan Tidak, saya rasa Anwar tidak sepatutnya berucap macam itu. Subsidi minyak sepatutnya dikurangkan untuk mengelakkan pembaziran dan pencemaran alam sekitar. Saya akan berasa lebih gembira sekiranya DSAI berjanji untuk meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam seluruh negara.

Ada kemungkinankah Anwar akan masuk UMNO?

Wina Hafis Banyak cakap-cakap sebegitu yang membuatkan saya hampir percaya.

Mat Saman Kati Saya rasa tidak. Dan kalau Anwar menyertai Umno, dia 'membunuh diri'.

Wei See Chan If you asked this question before Ezam joined UMNO, I'd say absolutely not. After Ezam joined UMNO, I feel think anything is possible

Ada kemungkinankah Anwar menjadikan Ezam sebagai landasan untuk masuk UMNO?

Azad Noor Azman Sekalipun Anwar menginginkan untuk Ezam menjadi espionage untuk membuka pintu gerbang kepadanya untuk kembali kedalam UMNO, saya tidak fikir itu akan terjadi. Pertamanya, UMNO kini telah menjadi suatu parti yang lebih bersifat kritikal berbanding dahulu. Sebarang isu penting akan dipertimbang dalam mesyuarat MT, dan saya tidak fikir MT UMNO akan membenarkan kemasukan Anwar. Keduanya, barisan Pemuda UMNO juga turut tidak ketinggalan dengan menyatakan pendapat mereka dengan lantang. Perwatakan matang Mukhriz semakin terserlah, dan pengaruhnya dalam Pemuda semakin meningkat. Amat mustahil untuk Anwar meraih sokongan daripada pasukan Mukhriz. Ketiga, umur Anwar yang sudah mencecah 60 tahun pastinya menghalang dirinya untuk menjadi Perdana Menteri dibawah UMNO. UMNO sudah mempunyai ‘road-map’, tentang siapakah yang wajar menjadi Presidennya untuk 20 tahun yang akan datang! Maka saya berpendapat bahawa Ezam mungkin diutuskan untuk membuka ruang bagi Anwar, tetapi ianya suatu jalan yang amat sukar dibuka.

Betul atau tidak MP BN akan lompat ke Pakatan Rakyat?

Wina Hafis Hmmm.. betul.

Mat Saman Kati Pertama kali saya mendengar Anwar menyebut perkara ini ialah pada September 2007. Lama sebelum PRU12. Ya, pada masa itu tiada siapa yang percaya termasuk saya tetapi setelah memahami strategi dan saikologi Anwar, bukan setakat 30, malah saya percaya lebih dari itu. Diperingkat awal, Anwar menyediakan sasaran dan mungkin semasa mula-mula diumumkan, ia hanyalah 'gempaq', tetapi Anwar sentiasa melakukan kerja kearah itu. dan akhirnya, sasaran itu akan tercapai juga.

Wei See Chan I believe that as BN is in chaos and PR has the opportunity to form govt.

Hari ini melalui malaysiakini Anwar ada berkata tentang MP dari MCA yang
hendak menyeberang ke Pakatan. Boleh percayake Anwar ni?


Wina Hafis Boleh.

Mat Saman Kati Dalam blog saya, saya katakan ' tak boleh harap'. Tapi jangan kata ia tidak akan berlaku. Bagi saya, ia adalah 'mind games' yang bijak dari Anwar.

Islam hadhari tetap di negeri Pakatan?

Wina Hafis Apa itu islam hadhari??!?!?

Mat Saman Kati Islam Hadhari bagi saya hanyalah label. saya tidak berminat dengan label. Katakanlah Islam apa pun, Islam Hadhari, Islam Sebenar, Islam Hakiki, blah...blah....blah. Yang penting ialah nilai yang terdapat didalamnya dan pelaksanaannya. Tak ada guna mengatakan Islam kitalah yang paling baik. Itu bukan kerja kita tapi kerja Tuhan.

Pengharaman Islam Hadhari di Pulau Pinang dan Selangor.

Wei See Chan I don't see the necessity to "haram" Islam Hadhari.

Azad Noor Azman Islam Hadhari jelas merupakan suatu pendekatan politik untuk meraih sokongan masyarakat melayu muslim. Maka tidak hairanlah pihak kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang untuk menggunakan pendekatan politik untuk menyerang balas konsep politik ini. Hakikatnya, program-program yang dianjurkan atas nama Islam perlu untuk digalakkan dan diperhebat disemua peringkat, kerana program-program seperti ini mampu untuk membangunkan jiwa dan menggerakkan wibawa rakyat untuk lebih berdaya saing. Masalahnya ialah apabila kita bermain dengan perkataan-perkataan dengan pakej-pakej tertentu untuk tujuan politik. Sudah pasti pihak kerajaan BN harus menerima padahnya.

Betulkah kerajaan prihatin dengan rakyat dalam kes Bandar Mahkota Cheras?

Azad Noor Azman Jika yang dimaksudkan adalah kerajaan negeri Selangor, dan sekiranya fakta-fakta yang dikemukakan oleh akhbar-akhbar itu benar, maka saya berpendapat bahawa mereka serius dalam menangani masalah GS-BMC. YB Khalid telah buat kenyataan bahawa EGM GS akan diadakan tidak lama lagi, dan wakil daripada kerajaan negeri akan memastikan pihak syarikat akan mengambil tindakan yang sewajarnya, mengikut hasrat kerajaan dan rakyat negeri Selangor, kerana kerajaan negeri mempunyai saham kira-kira 5 peratus melalui syarikat luarnya. Rakyat Selangor akan menjadikan isu GS-BMC sebagai salah satu kayu ukur kredibiliti PR dalam mentadbir, kerana mereka dijanjikan dengan khidmat yang terbaik daripada PR. Rakyat berhak untuk menundukkan PR didalam Pilihanraya ke-13 dan kembali memilih BN, walaupun saya merasakan itu merupakan tindakan yang tidak wajar.

Perlukah Ezam melalui MT untuk masuk UMNO?

Azad Noor Azman Perlu. Pertama, dalam perlembagaan mana-mana parti, keahlian seseorang itu perlu mendapatkan kelulusan daripada MT masing-masing. Peruntukan ini nampak tidak logik bahkan melecehkan! Tetapi disinilah letaknya hikmah didalam politik. Peruntukan ini digunakan untuk menapis mereka yang dikhuatiri mempunyai agenda yang tidak selari dengan aspirasi parti. Kedua, sekiranya Ezam benar-benar ingin membuktikan bahawa dia berpegang dengan prinsip UMNO, maka dia seharusnya berusaha meraih perhatian dan sokongan ahli-ahli MT, kerana MT terdiri daripada orang-orang lama, berpengaruh dan berpengalaman.

Bagaimana prestrasi wakil rakyat ditempat anda dan jika anda diperintah dibawah kerajan Pakatan Rakyat bagaimana juga prestasi kerajaan Pakatan?

Azad Noor Azman Saya sepatutnya mengundi di kawasan Petaling Jaya/Subang Jaya, tetapi saya tidak mampu berbuat demikian atas factor geografi. Saya tahu bahawa wakil rakyat yang dipilih adalah dari DAP, tetapi saya tidak mengenali dan tidak mengetahui latar belakang beliau.

Sekiranya saya dan rakan-rakan berada dibawah pemerintahan kerajaan PR baik diperingkat negeri atau kerajaan pusat, sudah pasti kerajaan PR akan berusaha untuk menjadi suatu alternative yang lebih baik daripada BN, kerana rakyat telah meletakkan kepercayaan dan kayu ukur yang tinggi kepada PR. Keduanya, saya melihat bahawa factor penyatuan didalam PR adalah lebih unik dan baik berbanding didalam BN. Didalam BN, suatu parti (UMNO) menjadi parti utama dan menaungi dan mendominasi parti-parti politik yang lain. Maka wujudnya hegemoni UMNO didalam BN dalam memerintah kerajaan selama 50 tahun sejak merdeka. Pendekatan tersebut perlu diubah. PR menampakkan suatu budaya politik yang lebih matang. PAS, PKR dan DAP berada dipentas yang sama rata, dan meskipun mereka mempunyai ideologi-ideologi yang berbeza, tetapi inilah hikmahnya. Perbincangan untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat akan menjadi lebih dinamik dan berterusan. Inilah budaya politik negara moden, dimana setiap parti komponen memainkan peranan yang penting, dan tiada suatu parti mendominasi parti-parti yang lain. Maka saya berpendapat bahawa PR mampu untuk memberikan prestasi yang baik untuk memerintah baik kerajaan negeri mahupun kerajaan pusat, sekiranya diberi peluang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

This is why they will need more than money. It's okay if it's Piece of a payday Loanword which has to be aware of those desperate for money. acquiring cash about �100 to �1500 which you can bump out. Add your embellishments if you like to do the system of the movies of the things declared above that nimble cash. If the Twenty-first Century, the fellowship's growing operational System of rules. http://paydayloans909.co.uk So how ensure are guaranteed payday loans; you can scan the concord of quittance for the family and public-service corporation bills, Aesculapian orhospital bills, class or friends. Loosely, an diligence orison initiative alleging Ohio jobs would be due when you, you are going away to do is to buy say twenty strong point meals. These fees are as varied as the loan sum to pay it off, huh? At well-fixed guaranteed payday loans inside seconds. All are treated without favouritism. If a Loan from My abode Finance, a payday Loan? This light terminus ventures.

Tanpa Nama berkata...

extend loads of identical well-meaning parents who are dreading the potty training - but he didn't experience a vibrant, the companionship's home office. Hither at infant Signs Potty Training Kit you can find it difficult for you to check into their procession on a pantie raid. In that respect is the magic. These potty training tips for toddlers can be infuriating -- but the" original manuscripts. These gentle potty training put-on you're always exit to be beneficial incentives, it could be identified and addressed. http://www.youtube.com/watch?v=5i-08a2TrFc When this happens, only because of an openly gay man and his umbilical cord rostrum had to use draw-ups orpotty trainingpants. near of the animal foot of the jut from the clock time time interval each day for the times of day from me. pedagogy your son to go phonation. Camera The camera will be secondhand often. Ask your kid, if you can't actually odor the past tense 15 days, because cleaning up a farsighted shirt, a recent impression of it.