18 Jun 2008

Bantah konsert 'ego orang agama'

Jimadie Shah Othman (Malaysiakini) Jun 17, 08

"Kalau nak ikut betul-betul, berapa ramai ahli parlimen tidak boleh masuk Perlis. Tengoklah perangai mereka dalam parlimen macam mana. Itu lebih teruk daripada Faizal Tahir."


Komposer terkenal Roslan Aziz menyifatkan tindakan Pemuda PAS Selangor membantah konsert penyanyi terkenal Ella dan Mas Idayu sebagai tindakan "ego" golongan agama dan bermotifkan politik.

"Orang yang tahu fasal agama, ego dia lebih tinggi. Cuba kita pergi kepada seorang ustaz dan kata kepada dia, hadis ustaz salah, sanad tak betul. (Awak) ingat dia boleh terima? Mereka ini hendak tunjuk suci," katanya kepada Malaysiakini.

Beliau diminta mengulas rancangan Pemuda PAS negeri mengadakan perhimpunan membantah konsert tersebut yang dijadual 6 Julai di Shah Alam.

Konsert itu, yang dilaporkan bersempena sambutan 100 hari Pakatan Rakyat mentadbir Selangor, diadakan sebelum perlawanan bola sepak Piala Sultan Selangor antara Singapura dengan pasukan negeri.

Menurut Roslan (foto), bantahan itu terjadi disebabkan PAS sendiri yang ingin menggunakan agama untuk tujuan politik.

"Secara peribadi saya tidak setuju guna Islam untuk tujuan politik. Saya fikir (tindakan) ini salah. Biar orang kata Umno itu jahat tapi ia tidak guna Islam untuk tujuan politik.

"Masalahnya pada keseluruhan PAS itu sendiri. Sebab itu di Datuk Keramat, saya tidak pernah mengundi. Masalahnya nak mencari orang yang betul dalam parti yang betul.

"Dalam Umno yang baik ada orang-orang senget. Orang-orang alim, lebai-lebai yang baik pula dalam parti senget," tambahnya.

Bekas pengetua Akademi Fantasia musim lalu ini juga berkata campur tangan ahli politik seumpama Pemuda PAS Selangor itu sebagai sejenis "buli" akibat kegagalan seniman sendiri.

"Ia berpunca artis kita juga. Ada yang bongok, oleh kerana tak pandai belajar, jadi artis. Jadi, mereka tidak proaktif, tidak ada pengetahuan. Sebab itu orang suruh potong rambut pun tak apa. Kena buli pun tak apa.

"Dulu masa (menteri penerangan) Mohamad Rahmat nak potong rambut pun, saya tak bagi. Jangan potong, saya kata. Saya bukan beruk. RTM tak bagi tak apa," katanya.

Dihubungi Malaysiakini berhubung memorandum Pemuda PAS itu, setiausaha politik menteri besar Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata menteri besar sedang menelitinya.

Tindakan selanjutnya bergantung kepada menteri besar, tambahnya lagi.

Menurut Harakahdaily.net, ketua Pemuda PAS negeri Sallehen Mokhyi, yang menyerahkan memorandum itu kepada Nik Nazmi semalam, berharap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim "bertindak segera agar tidak mencetuskan ketidakpuasan hati rakan kongsi (dalam Pakatan Rakyat) khususnya PAS."

"Kami difahamkan bagi menyerikan program itu turut diadakan konsert Mas Idayu dan Ella (foto). Sudah pasti persembahan mereka akan mengundang risiko moral yang tinggi dan tidak ada tempat dalam Islam," katanya seperti dilaporkan.

Gaya hidup mewah

Selain mendakwa konsert anjuran syarikat kerajaan negeri Kelab Darul Ehsan Bhd itu sebagai "pembaziran dan gaya hidup mewah", Sallehen berkata ia "mengundang imej tidak baik terhadap kerajaan Pakatan Rakyat, apatah lagi imej Islam di ambang 100 hari" menguasai Selangor.

Roslan menggesa seniman mencari alternatif untuk mengetengahkan idea mereka dan tidak tunduk kepada bantahan sebegini.

"Jangan tunduk. Jika tunduk, kita seolah-olah akui kita salah.

"Kalau saya, waktu mula-mula masuk dulu, saya nak ketengahkan muzik Melayu ke seluruh dunia.

"Saya akan buat. Tak apa, saya tak hairan kalau tak boleh pergi Kelantan. Saya cari jalan lain," tambahnya, yang mulai dikenali meluas selepas kejayaan album Sheila Majid dan Zainal Abidin pada akhir 1980-an.

Seniman beragama Islam, tambahnya, tidak pernah berniat melawan nilai-nilai Islam.

Mengulas larangan mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin terhadap penyanyi Faizal Tahir, Roslan berkata:

"Kalau nak ikut betul-betul, berapa ramai ahli parlimen tidak boleh masuk Perlis. Tengoklah perangai mereka dalam parlimen macam mana. Itu lebih teruk daripada Faizal Tahir."

Kumpulan rock terkenal Nitrus pula berkata Pemuda PAS berhak membantah tetapi tidak boleh mengetepikan hak orang lain.

"Dia ada hak beri pandangan mereka. Pihak yang lain juga ada hak. Yang perlu dibuat adalah diskusi, mesyuarat. Soal aurat, suara perempuan itu tidak terperinci (dijelaskan). (Bantahan) itu sesuatu yang kritikal. Ramai orang Islam yang cari makan dengan muzik, macam kami.

"Perkembangan budaya juga penting untuk pembangunan masyarakat. Diskusi patut melibatkan ahli akademik dan orang industri sendiri. Bincang, kemudian umumkan," kata vokalis kumpulan bebas itu Syed Helmy Syed Hood.

Bercanggah dengan manifesto

Ditanya sama ada mereka bersetuju dengan alasan moral dan pembaziran yang diberikan Pemuda PAS, Syed berkata:

"Kurang setuju. Tuduhan itu kurang konkrit, macam cakap tak ada dalil, tak ada alasan (terperinci). Kalau kata tak setuju, nyatakan batasan, garis panduan yang jelas.

"Budaya seni tidak boleh dipanjang remeh. Ia adalah sebahagian daripada kita," tambahnya.

Sementara itu, penggiat muzik dan pelukis Mazir Ibrahim pula berkata, bantahan Pemuda PAS itu tidak wajar.

"Kerajaan baru harus utamakan pembangunan masyarakat, bukan politik semata-mata. Takkan kerajaan baru kerjanya hanya mengharamkan. (Mereka) mesti sediakan (ruang) untuk semua. Bukan hal-hal yang dia suka saja," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya, hujah Pemuda PAS bahawa konsert itu akan "mengundang risiko moral yang tinggi" sebagai tidak relevan.

"Hujah yang dikemukakan mereka tidak relevan sama sekali. Tujuannya satu, untuk 'menghijaukan' (melebarkan pengaruh PAS di) Selangor sebab bertolak daripada premis politik.

"Tidak ada konsert, di Kelantan ada juga anak luar nikah. Ini soal pembangunan budaya. Ini juga tentang cari makan. Konsert kalau tidak benarkan, mesti beri alternatif lain," tambahnya, yang juga koordinator Music Forum.

Aktivis politik Amin Iskandar berkata tindakan Pemuda PAS Selangor itu sebagai "menipu" rakyat kerana bercanggah dengan manifesto parti itu dalam pilihanraya umum lalu.

"Tindakan ini tidak demokratik. Kenapa tidak tulis dalam manifesto dulu? Tindakan ini menipu rakyat. Kalau dulu tulis, itu OK. Dia kena sedar, Pakatan menang, termasuk PAS, dalam kawasan berkomposisi pelbagai kaum. Jadi tuntutan itu tidak sesuai dengan aspirasi Pakatan.

"Yang memenangkan mereka dulu bukan (penyokong) PAS saja, tetapi semua pihak. Jangan lupa pada Cina yang buka bilik gerakan untuk mereka dan India yang bertakbir selepas ceramah PAS dulu," katanya.

Tindakan Pemuda PAS ini hanya menunjukkan parti itu tidak bersedia memerintah Malaysia, tambahnya.

5 ulasan:

malayamuda berkata...

Artis kena buat pertunjukan atau hiburan untuk menghiburkan peminat dan bukan untuk satisfy kerajaan/ rakyat mana2 negara.

Kalau peminat tidak minat terhadap seseorang artis tidak hormat budaya timur, artis akan terima padah nyer.

Artis terpaksa dress/ aksi/ nyanyi/ lakon mengikut kehendak peminat untuk menghiburkan peminat. Thats why we call it
" Hiburan ".

Kalau hiburan tidak disukai oleh peminat mereka tidak akan menghadiri sesuatu pertunjukan.

Biarkan rakyat saje la membuat keputusan. Kite dah matang and kite mempunyai intelek untuk membuat keputusan untuk kebaikan diri sendiri.

Kite tidak memerlukan ahli2 politik untuk buat keputusan untuk diri kite.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Depa ni x der kerjo lain. Semua nak kait ngan ugama! Jadi tunggol lah nanti! Modal politik demi bangsa dan agama dah LAPUK lah!

Sekarang ni nak isi perut pun susah, depa pulak asyik2 agama dan bangsa. Lagi baik bagi bukan Melayu perintah, makan tak miss, ekonomi rancak, rasuah kurang, gaji pun lumayan

Tanpa Nama berkata...

"Pro-Konsert' ego ARTIS_TAK_CERDIK

Semua orang boleh bercakap ...
Kalau bagi pemuda PAS, dia bercakap.
Kalau bagi Roslan Aziz bercakap, dia pon nak bukak mulut.
Kalau bagi BEROK pon, dia pon nak bercakap juga !

Masing2 bercakap ikut ilmu & pengetahuan yang ada. Mustahil mereka bercakap ikut 'Kepala Lutut' 'Dengan izin'

Cumanya, I nak pesan, kalau masing2 dah mengaku 'ISLAM' / MUSLIM .... ikut la style ISLAM. ISLAM ada panduan, ada kitab, ada Rasul.

Tok sah la masing2 ber'LAGAK' nak jadi HERO yang tak bertauliah di sisi Allah.

Kalau dah Islam kata HIBURAN tu HALAL jika ikut syara'..... ikut laaa ..... Sapa kata Hiburan HARAM ?

Kalau Islam kata buka Aurat HARAM ... ikut laa. Sapa pulak pandai2 HALALkan

Kalau Islam kata SOLAT FARDHU itu wajib .. ikut la. Jangan plak banyak soal.

Kalau tak mau ikut Disiplin ISLAM ni ... cari la agama lain, cari la undang2 lain selain Islam.

Anda 'MUNGKIN' dapat makan sedap di dunia, gaji besar di dunia, kereta & rumah besar di dunia .... Tapi nabi kata .... kita ada dunia lain = AKHIRAT ! itu yang orang non-Muslim TAK ADA !

Mulut jangan celupar .... kat AF mungkin boleh FIRE orang sesuka hati .... Nanti kat akhirat (Kalau masih mengaku Islam laaa) .... Tengok siapa fire siapa ??? he he he

Pendek kata, kalau nak ikut islam, ikut SEMUA sekali ! Jangan pandai2 nak asing2 kan Islam ye !

- Sorry ye ... hanya nak mengingatkan kau orang aje !

Human Rights berkata...

PAS thought they won the 12GE, becoming so arrogant like UMNO morons. They want to show their Taliban to RAKYAT, they even do not know how to respect the Sultan of Selangor. They really BIADAB! The next election we will vote them OUT!! to teach them a lesson. REMEMBER, We RAKYAT can vote you in, can also vote PAS OUT!!! And send PAS to HELL FOREVER!!!!

Tanpa Nama berkata...

it is PAS right to do so, never mind next election god will bless them. surely they will win big... as a muslim, i fully support what PAS did. it was not arrogant. it was their right as muslim... kindly respect what they do, at least, if they died today, god won't question them!!!!!