24 Julai 2008

Khabonye: Sekadar bermuzakarah? Tak salah ‘kan…?





Dalam keadaan sekarang di mana dengan keadaan ekonomi dan sistem pentadbiran yang lemah menjadi tangungjawap kepada semua parti untuk muqabalah dan bermuzakarah bagi menjamin kedudukan dan keselesaan rakyat.


Adakah salah bila kita melakukan perkara yang sepatutnya seorang Islam lakukan. MUZAKARAH atau bahasa melayunya perbincangan atau bahasa orang putih discussion.

Mana salahnya kalau kita sekadar muzakarah tentang kedudukan status agama Islam di negara kita. Hanya Ketuanan Melayu sekadar ajinomoto atau perisa tambahan kata kata kepada UMNO bagi menghangatkan lagi situasi atau senario politik di Malaysia.

Perbincangan atau Muzakarah ini meliputi kedudukan Islam dalam pentadbiran negara, Islam di dalam perundangan syariah di Malaysia. Adakah muzakarah seperti ini akan diterima oleh UMNO yang lazimnya menghalalkan yang haram.

Di atas ketenatan dan kenazakan parti seperti UMNO, maka PAS memberikan nasihat dan bertanya khabar bukan bekerjasama dalam menyatukan PARTI yang IBARAT AIR DAN MINYAK ini. Penemuan parti politik yang boleh dianggap otai di negara ini disalah ertikan oleh ahli-ahli UMNO yang mana kononnya PAS akan bekerjasama dengan mereka. Maka media media elektronik dan cetak ini memainkan peranan mereka sebagai anjing kepada UMNO dan BN memutarbelitkan fakta-fakta sebenar sehingga menjadikan ianya sebagai isu yang mengelirukan rakyat.

PAK LAH beria-ia mengeluarkan kenyataan yang mengatakan ada usahasama antara PAS DAN UMNO. Di mana maruah UMNO sehinggakan mereka sanggup melondehkan seluar mereka di depan khalayak ramai. Kata-kata usahasama adalah keterlaluan kerana sanggupkah PERINGKAT TERTINGGI UMNO DAN AHLI AHLINYA menjalankan kewajipan sebagai pemerintah menutup KILANG ARAK, KEDAI-KEDAI NOMBOR EKOR DAN KASINO kat genting yang mana selama ini menjadi nadi dalam sumber kewangan bagi UMNO dalam memerintah MALAYSIA.

Dalam segi perjuangan adakah UMNO BERSEDIA MENJALANKAN TANGGUNGJAWAP MEREKA TANPA ADA MENGENAKAN BAYARAN ATAU ERTIKATA LAIN DAPAT DUIT KOPI. Dalam keadaan sekarang di mana dengan keadaan ekonomi dan sistem pentadbiran yang lemah menjadi tangungjawap kepada semua parti untuk muqabalah dan bermuzakarah bagi menjamin kedudukan dan keselesaan rakyat.

UMNO itu sebenarnya yang kurang profesional kerana selepas menghulurkan bantuan dalam bentuk muzakarah dan muqabalah mereka UMNO ini mengatakan PAS pula yang ingin bekerjasama dengan UMNO. Orang tua-tua memang banyak perumpamaan pernah dengar "IBARAT MENOLONG ANJING YANG TERSEPIT" dalam masa yang sama Mursyidul AM PAS memberikan peringatan agar segala yang dilakukan dengan UMNO mestilah berhati hati dan sentiasa meminta bantuan daripada ALLAH.

Dalam perumpamaan itu anjing ini kalau dah tersepit kita nak lepas jugak nanti gigitnya orang yang tolong lepaskan dia tadi. UMNO pada hari ini mempunyai pemerintah yang gila kuasa.harta orang dikatanya harta dia (UMNO). Dan kalau menegur kelemahan dalam diri mereka (UMNO) maka dengan spotan mereka (UMNO) akan mengatakan tiada yang sempurna selain daripada kami (UMNO).

Begitulah nasib yang menimpa kepada MB Terengganu apabila menjadi mangsa di atas ketidakpuasaan hati MT UMNO terhadap Mohd Said. Dahla lantikan sebagai MB menjadi kontroversi dan bukan pilihan MT UMNO dengan permulaan tugas sebagai MB meminta semula hak wang ehsan diberikan semula WANG ROYALTI kepada kerajaan Terengganu semula dan meminta segala yang telah tertunggak selama beberapa tahun yang lalu dan yang terbaru membeli kereta exco dengan menukarkan kereta nasional kepada kereta Mercd yang dianggarkan jutaan ringgit.

Sepatutnya rakyat Terengganu buka mata dan telinga dan mendokong dan menyokong setiap keputusan MB mereka, KENAPA? Tu persoalan yang terbaik daripada menghentam MB yang memikirkan rakyat walaupon beliau sendiri datangnya bukan daripada parti pembangkang. Rakyat Terengganu harus memberikan 100% sokongan terhadap M Said kerana dia dengan lantang meminta daripada Kerajaan yang memerintah memulangkan semula wang royalti petronas kepada kerajaan negeri Terengganu dan diuruskan oleh Kerajaan Negeri Terengganu sendiri.

Adakah sebagai rakyat mereka ini tak nampak pengorbanan Said lebih suci daripada Idris Jusoh yang terang terang mengambil tanah orang kg dan berikan kepada kroni sendiri. Dan bagaimana Idris menggunakan Wang Ehsan Petronas membuat Masjid Kristal dan komisyen daripada projek projek mega dimasuk ke dalam kocek baju dan bakinya dibahagi kepada kroni kroninya.

Dan yang paling utama Pemiliham Said sebagai MB Terengganu adalah pilihan daripada Tuanku MIZAN dan penderhaka seperti Idris Jusoh seharusnya dijadikan renongan kepada rakyat Terengganu. Isu pembelian kereta mercd adalah bertepatan kerana sebagai wakil yang dipilih oleh rakyat mestilah memiliki kereta yang tahan lasak, kos penyelenggaraan kereta yang rendah dan yang paling utama kos bahan bakar yang jimat.

Ini kerana sebagai wakil kepada rakyat mereka ini menjalankan tangungjawap tidak kira siang atau malam. Adakah dengan membeli kereta selain keluaran kereta nasional menampakkan satu isu pembaziran. Aku sendiri memiliki sebuah kereta mercd keluaran tahun 1980 mercd benz 200.

Alhamdulillah, elok sampai sekarang dan kereta yang aku anggap peninggalan pusaka daripada datuk aku ini yang terbaik yang pernah aku drive. Aku akui teknologi daripada Jerman ini memiliki ciri ciri yang tidak ada tandingnya. Pada tahun 2000 aku beli kereta proton wira erobek auto yang mana tak sampai satu tahun 2 kali angkat enjin dan sistem gearbox selalu problem. Tambahan pulak kalau perdana v6 memang selalu problem. Tak payah MB Terengganu merungut, satu Malaysia dah tahu penyakit kereta perdana mesti gearbox.

Dan kalu nak tahu satu gearbox baru perdana V6 lebih kurang RM 13 ribu. Itu tak masuk kerosakan yang lain. Maka M Said ini dengan berani memberikan kritikan terhadap produk pengeluaran Malaysia ini dan disangkal oleh MT UMNO dengan mengatakan M Said menyalah gunakan kuasa menggunakan Kenderaan selain daripada kereta nasional.

DAN YANG PALING BEST NAJIB MEMBUAT KENYATAAN KERAJAAN AKAN MEMBUAT PEMANTAUAN TERHADAP NEGERI TERENGGANU DALAM PENGURUSAN WANG ROYALTI PETRONAS.

Itu gila kuasa namanya. HARTA ORANG DIKATAKAN HARTA DIA.DAN SEPATUTNYA KERAJAAN MALAYSIA MERASA MALU DIATAS MASALAH TEKNIKAL YANG DIALAMI OLEH KERETA YANG DIKELUARKAN OLEH PROTON YANG TIADA PENGHUJUNGNYA.MASALAH TEKNIKAL INI PERLULAH MERUJUK KEPADA MEREKA YANG LEBIH MAHIR DARIPADA MEMBIARKAN PERKARA INI BERLARUTAN.


Tiada ulasan: