08 Julai 2008

Protes Protes II





Dewan Pemuda PAS Selangor dah sokong pula Ella dan Mas Idayu sebab diorang terkedu tengok aksi Alak itu hari. Tapi ini sumber Utusan Malaysia. Tak boleh percaya jugak... Kalau betul pun, baik tengok punggung Mas Idayu dari punggung Alak yang pakai tali pinggang pun masih tak boleh sangkut lagi seluarnya (punggung leper lah tu... hahahaha).

Aku gelak besar sesudah membaca kenyataan encik Presiden Karyawan, Freddie Fernandez mengenai insiden di Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat di Utusan Malaysia 8 Julai 2008 - "sepatutnya pihak penganjur menjemput penyanyi arus perdana membuat persembahan yang diketahui dapat membuat pertimbangan yang baik dan berupaya menilai khalayaknya." - hey aku tak faham lah kenapa kena ada kumpulan 'arus perdana' dan 'bawah tanah' ni?

Kenapa aku gelak? Sebab pertama, penyanyi arus perdana seperti Amy Search, Mawi, Siti Norhaliza, pernahkah kita mendengar lagu-lagu mereka mengenai politik negara? Kalau ada pun lagu mereka MENJILAT pemimpin negara. Bukan mengenai politik dan pemikiran mereka (artis arus perdana) untuk menyanyikan lagu yang berkaitan dengan isu politik tidak sampai sebab mereka tidak ada sensitiviti itu. Tetapi, realiti artis 'arus perdana' ni di belakang pentas tetap komplen mengenai isu politik dan sebagai manusia normal, mereka juga komplen pasal harga minyak. Tetapi mereka tiada daya untuk menyanyikan lagu mengenai isu ini kerana mereka perlu cari makan dan sebagai manusia artis yang hidup di muka bumi Malaysia ni, yang diperintah oleh UMNO dan konco-konconya, mereka terpaksa akur dan ikut kehendak pemerintah. Senang cakap, lagu-lagu mereka jauh sekali beza dengan kumpulan Dung Dung Tak, Kuchalana, Nik, Meor, Black, dan Carburetor Dung. Lagu-lagu cintan-cintun tak akan menaikkan semangat perjuangan harmoni (eh, macam tajuk lagu XPDC pulak, hehehehe).

Satu lagi perbezaan yang jelas dan konkrit antara penyanyi 'arus perdana' dan 'bawah tanah' ni ialah soal bayaran. Aku berani cakap lah ramai artis 'arus perdana' ni minta bayaran untuk setiap persembahan, tak kiralah sama ada persembahan amal atau persembahan untuk protes! Ada juga golongan artis yang dah sediakan 'harga' untuk UMNO dan PAS (kalau PAS tu, murah sikit lah). Akan tetapi budak-budak 'bawah tanah' ni satu sen pun diorang tak minta asalkan mereka menyampaikan lagu dan memberi semangat kepada rakyat untuk terus menuntut keadilan! Budak-budak ni cuma minta air mineral je.

Untuk menjawab kenapa mesti ketengahkan budak-budak 'bawak tanah' ni ke khalayak protes, walaupun Pemuda PAS sangat menentang cadangan ini? Aku akan jawab - kerana lagu mereka yang sangat kena dan tepat dengan tujuan protes itu sendiri. Selain itu, untuk menarik anak muda turut serta. Kalau ada penyanyi 'arus perdana' yang nak berjihad (tanpa bayaran la tu...), dialu-alukan. Dan di sini, penyanyi 'arus perdana' yang nak berjihad tidak boleh nak salahkan penganjur 'protes' kenapa tidak memanggil mereka dan nampaknya artis-artis kita ni tak membaca melainkan URTV, Berita Harian dan Utusan Malaysia.

Insiden yang berlaku dalam konsert hari tu, samalah dengan Faizal Tahir buka baju. Hahahaha... Tak payahlah nak diperbesarkan. Aku pasti, Hishamuddin Rais akan kenakan tindakan disiplin dan tatatertib kepada Alak dengan membuat kerja amal - join servis Food Not Bomb untuk tempoh setahun. Hahahahaha

Dewan Pemuda PAS Selangor dah sokong pula Ella dan Mas Idayu sebab diorang terkedu tengok aksi Alak itu hari. Tapi ini sumber Utusan Malaysia. Tak boleh percaya jugak... Kalau betul pun, baik tengok punggung Mas Idayu dari punggung Alak yang pakai tali pinggang pun masih tak boleh sangkut lagi seluarnya (punggung leper lah tu... hahahaha).

Artis, artis... Kesian korang asyik jadi bahan politik je.

1 ulasan:

xras berkata...

hehe ... satu malaya kecoh carburetor dung , ini mmg betul² protes .. steady joe !!