08 Julai 2008

Khabonye: Yang tak sedap didengar






Memanggil dan mengadakan band daripada kalangan underground adalah satu kesilapan kerana suasana itu dihadiri pelbagai agama dan bangsa. Ada yg geng pak aji ada geng tok sami dan ada dari geng tok kong. Maka sejuta turun ni dah jadi macam jom heboh. "Kita berniat pada mulanya untuk membuat demontrasi terhadap kerajaan sekarang dan datang dengan semangat berkobar kobar dari uatara [dan] selatan.

Adakah Perhimpunan Sejuta Turun benar-benar berkesan?

Ada desas-desus banyak yang tidak puas hati kerana beberapa faktor antaranya waktu perhimpunan yang panjang menyebabkan rakyat bleh membuat pilhan datang petang atau malam. Dan aper yang aku dengar daripada saudara aku yang pergi adernyer konsert ala-ala sunburts atau gigs.

Memanggil dan mengadakan band daripada kalangan underground adalah satu kesilapan kerana suasana itu dihadiri pelbagai agama dan bangsa. Ada yg geng pak aji ada geng tok sami dan ada dari geng tok kong. Maka sejuta turun ni dah jadi macam jom heboh. "Kita berniat pada mulanya untuk membuat demontrasi terhadap kerajaan sekarang dan datang dengan semangat berkobar kobar dari uatara [dan] selatan.

Tapi bila ada live band, konsep asal dah bertukar; tiada lagi semangat bagaimana nak sorak TAKBIR kalu kita sendiri merelakan muzik dengan artis entah dari mana datangnya, jihad untuk menentang dah pudar. Adakah dengan memanggil band muzik dapat menaikan semangat.

"Bagi aku perhimpunan kali ini lebih kurang macam perhimpunan yang dianjurkan oleh UMNO lebih kepada hiburan dan duniawi"; itulah luahan dariapa sahabat aku bila aku lepak dengan dia semalam. Tak penah aku tengok muka dia macam tu. Aku bukan pangkah band underground. Dia orang pun berjuang utk meluahkan tidak puashati mereka. Aku dulu pon follow gak tapi aku rase jiwa aku kosong.

Bila aku dengar muzik pon dah tak der feel. Aku istigamah dengan diri aku dan aku dapat lihat aku dah lama tak pergi ke rumah Allah. Muzik adalah halwa(penyedap) telinga. Mungkin keperluan manusia sekarang adalah Agama. Manusia di dunia dahagakan Agama.

Daripada apa yg aku tanya kawan aku yg berada di Kuala Lumpur, Lembah Klang, Selangor,"PEMBANGUNAN TAK ADER ERTI JIKA PEMIMPIN YANG MEMIMPIN KITA UTAMAKAN DUNIAWI DARIPADA AGAMA. ITU SEBAB DIORANG BUAT KEPUTUSAN UNTUNGKAN DIRI DIAORANG. RAKYAT INI UMPAMA MACHAI DIORANG, YB NI MANDOR DIAORANG, MENTERI EKSEKUTIF DIAORANG. MAKA PEMIMPIN YANG ADER NIE PERAH KUDRAT RAKYAT YG MANA HASILNYA DIBAHAGI SESAMA DIAORANG".

Bisa jugak kata-kata member aku ni, dia nie dulu mak bapak kuat UMNO. Hanya ahli biasa. Nak jadi cerita disebabkan UMNO ini dok tindas tempat diaorang dan member aku nie dah jadi Ahli PAS masa kami belajo kat u dulu. Dengan info dan cara toleransi dia itu punca utama mak ngan bapa dia terbukak hati dengan PAS.


Tiada ulasan: