02 Julai 2008

Underground untuk PROTES

Oleh: Sam Ahmad

Saya tertanya-tanya juga bukankah pengisian pada hari tersebut jelas bertentangan dengan Islam yang cuba dibawa oleh PAS. Namun saya begitu pasti, ada titik pertemuan tujuan mobilisasi massa ini cara underground dengan cara yang ingin PAS bawa.


Sehingga kini saya menantikan jawapan dari Black. Namun dia masih tidak mengirimkan emailnya kepada saya. Mungkin agak PROTES belum lagi buat mesyuarat terakhir. Mungkin sehari dua lagi agaknya barulah dia mengirimkan emailnya kepada saya.

Saya tertanya-tanya juga bukankah pengisian pada hari tersebut jelas bertentangan dengan Islam yang cuba dibawa oleh PAS. Namun saya begitu pasti, ada titik pertemuan tujuan mobilisasi massa ini cara underground dengan cara yang ingin PAS bawa.

Ustaz Nasaruddin Hassan at Tantawi timbalan ketua pemuda PAS dalam blognya membantah usaha untuk mengadakan konsert di dalam himpunan ini.

Saya mendapat info bahawa Dr Hatta dan Sdri Aiman Athirah tidak tahu menahu tentang konsert dan segala macam pengisian pada hari tersebut. Segalanya diuruskan oleh Sdr Hishamudin Rais. Tetapi saya juga ada mendapat info yang kuat bahawa pimpinan PAS pusat sudah merestuinya.

Tidak pasti saya, apakah tindakan yang akan di ambil oleh PROTES. Mahu meneruskan demo dengan konsert atau dibatakan sahaja bahagian konsert itu. Kedua-duanya mungkin akan diambil. Kita tidak boleh membuat telahan biasa saja. Kita juga mesti mengambil kira pandangan politik parti-parti yang terlibat dalam himpunan ini.

Ke mana arah politik PAS, PKR dan DAP? Saya yakin PAS, PKR dan DAP, masing-masing akan menilai perkara ini dengan sebaik mungkin untuk memastikan PAKATAN akan terus menuju ke Putrajaya.

Ramai dari kalangan PAS seperti Dr. Hatta Ramli, Dr. Dzukifli Ahmad, Siti Mariah Mahmoud, Dr. Lo’ Lo’ Ghazali serta Salehuddin Ayub sendiri dari pimpinan pemuda pusat yang sudah nampak semakin terbuka untuk menerima idea-idea kreatif seperti ini.

Pun begitu, pihak pemuzik-pemuzik underground yang sudah pastinya bebas dari belenggu kapitalis perlulah memastikan bahawa mereka tidak akan bertindak diluar kawalan seperti melakukan aksi-aksi yang kurang menarik untuk dilihat serta tidak melakukan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Setahu saya, pemuzik-pemuzik underground ini tidak berorientasikan keuntungan, jadi bayaran persembahan untuk mereka adalah rendah. Mungkin RM300 atau RM400 untuk satu band atau mungkin juga mereka membuat persembahan dengan percuma. Dalam hal konsert di himpunan ini nanti, saya tidak tahu sama ada mereka bermain secara percuma atau tidak.

Betul, Ustaz Nasaruddin Hassan at Tantawi berhak menyuarakan pendapatnya dan beliau juga mestilah menerima pendapat orang yang tidak sehaluan dengannya. Berdiskusi, bermesyuwarahlah dengan pimpinan dari Pakatan. Dan saya yakin pimpinan Pakatan akan membuat keputusan dengan adil dan bijaksana selaras dengan kebijakan politik dari mereka. Dan saya juga yakin pertimbangan PAS adalah sama dengan pertimbangan ketika mereka mengundang Mawi untuk mengadakan konsert di Kelantan.


Tiada ulasan: