25 Julai 2008

Malaysian Snow ditolak: Mansor Puteh buat laporan polis

Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ (MStar)

Saya rasa hampa bila skrip saya ditolak oleh Finas, sebab mereka kata ia tidak bermutu. Saya buat rayuan dan akhirnya diluluskan dalam tahun 2005. Dan saya menandatangani perjanjian dengan guaman Siti Nor & Partners dengan membayar RM11,000 yuran guaman dengan beberapa ribu ringgit sebagai baki.


BARU-BARU ini, aktivis filem Mansor Puteh telah melahirkan kekecewaannya apabila pihak Bank Perusahaan Kecil & Sederhana Malaysia Berhad (SME) melalui Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW) menarik balik pinjamannya untuk menerbit filem Malaysian Snow.

Justeru, Mansor telah memfailkan laporan polis di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur kira-kira pukul 2.07 petang semalam berhubung kes pinjaman yang ditarik balik itu.

Kata Mansor, dia membuat aduan tersebut kerana saluran lain khususnya dalam bentuk seminar, forum dan penulisan dalam akhbar tidak mendatangkan kesan dan tidak diendahkan oleh pihak-pihak terbabit.

"Jadi, tidak ada gunanya untuk membuat rayuan kepada bank, Finas dan kementerian sebab mereka juga terlibat dengan salahguna kuasa dan jenayah ini.

"Oleh itu, saya harap pihak polis akan dapat selidik aduan saya yang juga bertujuan untuk mengemaskan perusahaan filem tempatan agar ia dapat dimajukan dengan sempurna dan membabitkan ramai orang khususnya mereka yang berkelulusan dalam bidang perfileman," ujarnya.

Dia tidak menyangka permohonan yang dibuat sejak tahun 2004 itu akhirnya menemui jawapan yang mengecewakan selang dua tahun kemudian.

Ditanya mengapa baru sekarang dia terfikir untuk mengambil tindakan, jawab Mansor, "Saya tak nak melenting dan ingin selesaikan masalah ini secara senyap."

Namun, jika aduan yang dibuat tidak mendapat respon, apakah tindakan yang akan diambil seterusnya?

"Saya akan mengemukakan saman sivil!," beritahu Mansor ringkas.

Ketika di balai, Mansor sempat menunjukkan transkrip tentang perjanjian yang dibuat sebelum ini sebagai bukti.

Di dalam perjanjian tersebut, pihak bank tidak dapat menerima tesis skripnya kerana ia sudah terkeluar daripada skop perjanjian.

Namun, di dalam surat yang dikeluarkan oleh bekas Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW) Datuk Seri Dr. Rais Yatim, beliau menerima tesis skrip tersebut dan bersetuju untuk memberikan biasiswa di bawah skim pembiayaan filem cereka.

Berikut adalah butiran laporan yang dibuat oleh Mansor di balai polis semalam:

Aduan polis terhadap Bank SME, Finas dan Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW).

Oleh Mansor bin Puteh

1. Orang Melayu dan Malaysia pertama mendapat pendidikan di peringkat Master of Fine Arts in Film Directing di Universiti Columbia, New York.

Saya ingin membuat aduan terhadap SME Bank yang juga membabitkan Finas dan KPKKW (Kementerian) bersangkut dengan permohonan syarikat saya, Uniti Films Sdn Bhd untuk mendapatkan pinjaman untuk menerbit sebuah filem berjudul, ‘Malaysian Snow’.

Filem ini adalah sumbangan saya untuk memperkenalkan sebuah filem yang lain dari yang lain untuk memajukan perusahaan filem tempatan. Ia adalah berdasarkan kelayakan formal saya mendapat pendidikan di peringkat Master of Fine Arts in Film Directing atau Sarjana Seni Halus dalam Pengarahan Filem dari sebuah universiti terkemuka di Amerika iaitu, Columbia University di Bandaraya New York.

Dan saya rasa bangga sebab pihak universiti telah membenarkan saya mendaftarkan filem ini sebagai tesis ijazah sarjana saya, walaupun saya telah mengambil masa yang begitu lama untuk menyiapkannya.

2. Mencipta sejarah dan rekod paling unik dalam pendidikan di Amerika.

Kemungkinan besar saya akan mencipta sebuah rekod dan sejarah yang paling unik dalam bidang pendidikan di Amerika sebab akan menghantar sebuah filem Melayu dan Malaysia sebagai tesis ke sebuah universiti di sana dan dalam masa yang begitu lama iaitu 30 tahun sejak saya mula belajar di universiti itu dalam tahun 1978 dulu.

Biasanya sesebuah universiti di Amerika atau di mana-manapun enggan terima tesis yang dihantar begitu lama, tetapi untuk saya, pihak universiti masih sanggup terimanya. Dan saya anggap ini sebagai satu penghargaan bukan sahaja untuk saya tetapi untuk perushaan filem dan negara kita, sebab mereka yakin dengan kebolehan saya dan percaya akan dapat menonton sebuah filem lain dari yang lain.

Saya juga rasa yakin akan dapat menghasilkan sebuah filem yang lain dari yang lain, dan mengharumkan nama negara di Amerika di mana saya harap ia akan dapat pengedaran dan mungkin pengiktirafan dan akan dijemput ke banyak pesta filem.

Saya kuatir kalau saya gagal untuk menghantar filem ini kepada pihak universiti, kemungkinan besar mereka tidak akan menerimannya lagi, dan ini adalah satu kerugian besar kepada saya yang tidak dapat tamatkan pengajian untuk ijazah saya dan kemungkinan filem saya mendapat pengiktirafan dan pengedaran di Amerika dan ditayang di banyak pesta filem antarabangsa.

3. Skrip ditolak oleh Finas dan KeKKWa. Kemudian permohonan dilulus dan ditandatangani.

Saya rasa hampa bila skrip saya ditolak oleh Finas, sebab mereka kata ia tidak bermutu. Saya buat rayuan dan akhirnya diluluskan dalam tahun 2005. Dan saya menandatangani perjanjian dengan guaman Siti Nor & Partners dengan membayar RM11,000 yuran guaman dengan beberapa ribu ringgit sebagai baki.

4. KeKKWa beri biasiswa.

Saya rasa gembira dapat pengiktirafan dari KPKKW atau Kekkwa yang meluluskan sebuah biasiswa untuk saya daftarkan filem saya di universiti. Ini adalah pertama kali saya mendapat sebarang biasiswa dari kerajaan.

Permohonan saya untuk mendapat biasiswa dari Mara untuk melanjutkan pelajaran di Amerika dulu telah ditolak, walaupun saya merupakan orang Melayu dan Malaysia pertama diterima melanjutkan pelajaran di sebuah universiti terkemuka di Amerika dan dunia. Saya cuma diberi pinjaman dari Mara setahun kemudian.

5. Pinjaman ditarik balik oleh Bank SME dan penipuan terang-terang oleh mereka serta disokong oleh Finas dan kementerian.

Bagaimanapun, dengan tiba-tiba pihak bank menarik balik tawaran itu. Dan mereka kata bahawa saya telah gagal untuk menerima tawaran pinjaman dalam masa 90 hari, dan mereka juga tidak benarkan saya guna wang pinjaman untuk membuat filem sebagai tesis filem, walhal perkara ini telah dinyatakan oleh saya dalam pengumuman yang saya telah buat dalam akhbar dan surat permohonan.

Penipuan ini dilakukan kepada Bank Negara bila saya buat aduan sama dengan mereka, dan diberitau alasan yang sama.

Saya kemudian diberitau oleh pegawai bank bahawa saya telah juga gagal membayar satu senpun kepada guaman mereka. Ini adalah tidak benar.

Saya telah membuat rayuan kepada Finas, Kementerian dan bank tetapi mereka tidak dapat menyelesaikan masalah ini sehingga saya terpaksa ambil tindakan ini sebab ia ada elemen penyelewengan, salahguna kuasa dan melanggar undang-undang yang mungkin disebabkan oleh mereka yang terlibat itu tidak mempunyai kepakaran dan pengelaman dalam bidang ini dan tugas yang mereka jalankan.

Saya telah juga menulis kepada menteri baru Datuk Shafie Afdal, KSU barunya Dr Murzahet Musruri untuk mencari jalan penyelesaian, tetapi tidak mendapat sebarang jawapan sehingga kini.

6. Cara bank menipu penerima pinjaman.

Saya diberitahu oleh dua penerbit filem yang telah mendapat pinjaman dari bank bahawa walaupun mereka telah buat perjanjian dengan bank, tetapi pemberian wang tidak dikeluar sehingga filem siap dibuat.

Penerbit berkenaan terpaksa guna wang sendiri atau berpinjam dari orang lain untuk menerbit filem mereka. Dan setelah siap, bank minta mereka hantar invois dan resit untuk menunjukkan yang mereka sudah keluarkan wang, sebelum bank beri wang pinjaman asal.

Ini bermakna seseorang penerbit itu terpaksa cari wang sendiri untuk menerbit filem mereka walaupun mereka telah mendapat pinjaman dari bank. Tidakkah ini satu penipuan?

7. Finas suruh buat permohonan baru.

Dan Finas telah menulis surat bertarikh 14 November 2006, menyuruh saya membuat permohonan baru untuk mereka timbangkan sekali lagi sebuah pinjaman baru.

Saya rasa ini amat tidak kena, memandangkan saya akan juga mahu terbit filem ini sebagai tesis ijazah saya memandangkan saya telah mendapat biasiswa dari Kementerian. Dan permohonan saya tidak mungkin akan diluluskan oleh mereka khususnya dari pihak bank yang mendudukki dalam jawatankuasa Kementerian.

8. Jins Shamsuddin, senator di Dewan Negara dan juga pengerusi Finas.

Saya tidak dapat membuat rayuan kepada Tan Sri Jins Shamsuddin segai senator di Dewan Negara sebab beliau adalah pengerusi Finas. Dan saya telah juga mempersoalkan kedudukannya sebagai senator dan pengerusi Finas dan anggapnya sebagai satu usaha Kementerian untuk tidak disoal dalam Dewan Negara.

Adakah kedudukannya sebagai pengerusi Finas tidak menyalah mana-mana peraturan? Menteri Kekkwa, Datuk Rais Yatim beritau perlantikan Tan Sri Jins adalah haknya sebagai menteri. Tidakkah wujud satu penyelewengan di sini?

Oleh itu saya buat aduan ini untuk meminta pihak polis menyiasat dakwaan saya, untuk memastikan bahawa bank telah menipu saya dengan memberi alasan untuk menolak pinjaman itu yang saya anggap adalah satu penipuan.

Adakah bank mempunyai kuasa untuk menarik balik tawaran tanpa mendapat sebarang persetujuan dari Finas dan KPKKW?

Dan alasan-alasan yang sama telah juga beri kepada Bank Negara bila saya ajukan aduan terhadap bank kepada mereka.

9. Isu undang-undang dan moral.

Saya mahu timbulkan isu undang-undang dan moral berkaitan dengan tindakan yang dibuat oleh bank, Finas dan Kementerian sebab segala tindakan dan rancangan yang dibuat oleh mereka selama 28 tahun itu tidak mendatangkan faedah sebenar jangka panjang.

Adakah pegawai bank, Finas dan Kementerian pakar dalam bidang perfileman dan tahu mentadbir dana RM50 juta yang telah diberi oleh Kerajaan Pusat?

Setahu saya tidak seorang dari pegawai di tiga agensi ini mempunyai ijazah tinggi dalam bidang perfileman. Dan saya telah juga sarankan agar pihak bank, khususnya, menghantar pegawai berkenaan mereka ambil kursus pendek yang sering dianjur oleh Finas.

Mungkin ini juga yang telah membuat mereka rasa marah dengan saya sebab tidak lama kemudian pinjaman saya ditarik.

Semua mereka yang ada pendidikan dalam bidang perfileman tidak diberi tempat sewarjanya oleh Finas dan Kementerian untuk memberi pandangan bernas untuk memajukan perusahanaan filem.

Saya sendiri tidak pernah dijemput menyertai acara rasmi Finas dan Kementerian atau dipelawa menyertai rombongan ke luar negeri untuk membuat pengajian tentang perusahaan filem di sana atau untuk bercakap dalam mana-mana forum dan seminar antarabangsa.

Namun demikian, saya masih dapat pelawaan untuk berbuat demikian secara langsung dan pernah membentang kertas kerja berjudul, ‘Muslim cinema as an antithesis to Hollywood’ (Sinema Islam sebagai pencabar Hollywood) di Persidangan Pertama Pengarah Muslim Antarabangsa yang diadakan di Tehran, Iran dalam bulan Februari, 1994 dulu.

10. Finas dan kementerian menipu rakyat dan kerajaan?

Saya berani berkata di sini bahawa Finas dan Kementerian khususnya telah gagal untuk memajukan perusahaan filem. Mereka akan terus mengabui mata kerajaan khususnya kabinet dan rakyat-jelata dengan mengadakan rancangan-rancangan yang memerlukan peruntukan yang tinggi untuk membina studio dan sebagainya tanpa mengadakan kajian menyeluruh dan tersusun. Ia tidak sama dengan agensi kerajaan lain yang ada pakar tertentu dalam bidangnya.

Dan Finas akan terus mengenepikan mereka yang pakar dalam bidang ini yang ada kelulusan bidang perfileman dari luar negara sambil terus mahu katakan yang mereka mahu banyakan tenaga pakar dengan adanya Akademi Kesenian dan Warisan atau Aswara sedangkan tenaga pakar yang sedia ada diketepikan.

Sepatutnya setelah 28 tahun Finas diwujudkan, kita sudah boleh mempunyai satu perusahan yang giat dan dapat menghasilkan puluhan filem penting dan bermakna setahun dan memberi peluang kepada semua mereka yang berkelayakan, khususnya mereka yang telah belajar di luar negara.

Finas asyik dengan diri sendiri dan adakan acara keramaian untuk meraikan ulangtahun mereka dengan membelanjakan ratusan ribu ringgit walhal ia adalah sebuah agensi kerajaan yang kecil. Saya diberitahu bahawa Kementerian telah mengarahkan Finas untuk tidak melakukannya mulai tahun ini setelah saya telah menyuarakan pendapat ini dalam media.

Finas tidak mungkin boleh memajukan filem sebab ia mempunyai sikap anti-intelektual. Dan pegawai mereka tidak dihantar ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran supaya semua ketua jabatan mempunyai ijazah sarjana dalam bidang perfileman. Sekarang Finas terpaksa mempelawa orang luar untuk menjadi ketua pengarah barunya oleh sebab mereka tidak yakin dengan pegawai yang telah lama bekerja dengan mereka. Sepatutnya ketua pengarah Finas mesti mempunyai kelayakan di peringkat kedoktoran bidang filem, supaya mudah dia berganding dengan mereka yang berkelayakan dan tahu apa yang mereka perlukan tanpa mengenepikan kehadiran mereka.

Baru-baru ini Finas menjemput seorang wanita dari London untuk memberi kursus satu minggu dengan perbelanjaan yang tinggi untuk 17 peserta.

Semasa Finas baru ditubuhkan ia telah dijadikan seperti agensi pelancongan untuk pegawainya makan angin di luar negara menyertai pesta filem dan sebagainya tanpa mendatangkan sebarang faedah. Dan menteri dan isteri dan pegawai kanan kementerian dan Finas juga menyertai pesta filem Asia-Pasific walaupun negara lain tidak hantar menteri dan pegawai kanan kementerian mereka.

Seorang pegawai kanan Finas telah diarah letak jawatan setelah didapati terlibat dengan rasuah atas aduan saya dari maklumat yang diberi oleh orang awam.

11. Selidik dakwaan pengarah filem yang menyata pegawai bank ajak makan dan syarikatnya kena bayar.

Seorang pengarah filem beritau saya dihadapan ramai orang rakan lain bahawa pegawai Bank SME ajak mereka makan dan syarikatnya kena bayar. Pegawai itu kata pembayaran pinjaman untuk syarikatnya itu akan dikeluarkan dengan cepat.

12. Perusahaan filem boleh merapatkan bangsa Melayu dan antara kaum di Malaysia, tetapi Finas dan kementerian telah gagal melakukannya.

Sepatutnya perusahaan filem kita kini sudah rancak dan kegiatan membuat filem ini boleh menjadi elemen utama untuk merapatkan Bangsa Melayu dan diantara kaum lain di negara.

Tetapi ini tidak berlaku oleh sebab pegawai Finas dan Kementerian tidak pakar dalam bidang ini untuk tahu memajukan perusahaan filem dan gunanya untuk tujuan seperti ini selain dari meningatkan tahab kesenian filem tempatan.

Profil negara juga boleh dipertingkatkan supaya Malaysia lebih dikenali di peringkat antarabangsa, dan filem tempatan boleh jadi bahan tarikan kepada pelancong ke negara, kalau Finas dan Kementerian pakar supaya perusahaan ini boleh memberi sumbangan kepada negara dan bukan terus mengambil dana darinya sahaja.

13. Mencipta rekod paling unik seluruh dunia dengan menerbit 60 buku dalam bahasa Melayu dan Inggeris serentak.

Kegagalan saya untuk menerbit filem ini telah juga tidak membolehkan saya melaksanakan hasrat saya untuk menarik perhatian seluruh dunia kepada usaha saya untuk mencipta sebuah rekod paling unik seluruh dunia, iaitu untuk menerbit 60 buah buku yang saya sudah tulis dalam Bahasa Melayu dan Inggeris, untuk mengharumkan nama negara dan Bangsa Melayu.

Sebab rekod seperti ini tidak pernah dilakukan oleh sesiapa dan tidak mungkin dapat
dipecahkan bila ia telah dicatat kelak.

Rekod seperti ini sudah pasti akan dapat menarik perhatian media seluruh dunia.

14. Penutup.

Aduan ini juga dibuat oleh sebab saluran lain khususnya dalam bentuk seminar, forum dan penulisan dalam akhbar tidak mendatangkan kesan.

Tidak ada gunanya untuk membuat rayuan kepada bank, Finas dan Kementerian sebab mereka juga terlibat dengan salahguna kuasa dan jenayah ini.

Oleh itu saya harap pihak polis akan dapat selidik aduan saya yang juga bertujuan untuk mengemaskan perusahaan filem tempatan agar ia dapat dimajukan dengan sempurna dan membabitkan ramai orang khususnya mereka yang berkelulusan dalam bidang perfileman.

Tiada ulasan: