23 Julai 2008

Mu-zakar-kah ooops Muzakarah

Amin Iskandar

Keinginan kepimpinan PAS untuk mentalak Pakatan Rakyat untuk merasai kuasa di peringkat persekutuan bakal merugikan aspirasi gerakan reformasi negara dan mengkuburkan segala usaha serta perjuangan rakyat yg didirikan dengan pengkorbanan yg tak terhingga.


Diterima dari seorang teman yang mahu namanya dirahsiakan.
Kebelakangan ini kita terdengar desas desus kemungkinan PAS ( di bawah kuasa segelintir) bakal bersama UMNO dalam kepimpinan negara. Apa yang bermula dengan kononnya muzakarah kini semakin menghampiri pintu opis mewah Putrajaya. Dari mula lagi lengok dan bahasa kepimpinan tertentu PAS ini mencurigakan dalam menghampiri soal muzakarah. Agak pelik bila dilihat PAS mula menyuarakan isu isu Ketuanan Melayu yang baru tak lama dulu digantikan dengan Ketuanan rakyat oleh Anwar Ibrahim dengan sorak takbir kepimpinan PAS di Kg Baru. Pelik-Mengapa kini PAS mula mengunakan bahasa politik UMNO yang kita semua sudah lama kenal sebagai tipu, tipu, tipu dan tipu. Adakah PAS bakal duduk di Putrajaya dan apakah yang sedang kini berlaku di kalangan kepimpinan PAS.

Jelas. Segelintir pemimpin PAS kini mula dibuai kemabukan kuasa sehingga lupa erti perjuangan yang sebenar. Seandainya mereka mereka ini sudah lupa akan erti perjuangan yang sekian lama didukung oleh penyokong penyokong akar umbi PAS serta rakyat jelata yang berbilang bangsa. Jika pun kepiminan PAS sudah lupa peristiwa yang lampau , tapi renunglah sebentar apa yang berlaku 5 bulan yang lalu di mana rakyat tanpa mengira kaum dan agama keluar berkerja untuk PAS dengan hanya
satu matlamat. Untuk mengasaskan prinsip keadilan kepada semua dan prinsip pemerintahan yang telus dan beramanah. Namun kini ada kepimpinan PAS mula dirasuk hantu yang lampau dan mula buta diri terhadap apa yang didirikan parti tersebut selama ini.

Keinginan kepimpinan PAS untuk mentalak Pakatan Rakyat untuk merasai kuasa di peringkat persekutuan bakal merugikan aspirasi gerakan reformasi negara dan mengkuburkan segala usaha serta perjuangan rakyat yg didirikan dengan pengkorbanan yg tak terhingga. Sia sia sahaja perjuangan segelintir pemimpin yg terpaksa meringkuk di penjara dan lokap dan bermacam macam jenis penyiksaan biarpun pada diri sendiri mahupun keluarga tersayang .

Jika ada pemimpin PAS yg sanggup berkongsi selimut dengan UMNO yg selama ini dikata punca dan asas segala masalah yg wujud di Malaysia hanya akan memperkasakan UMNO yang sememangnya rakus dengan kuasa. Agak melucukan jika PAS hendak berhujuh untuk membuat reformasi dari dalaman kerana jika PAS merasakan diri nya gagal dikalangan Pakatan Rakyat yang sehaluan dari segi reformasi dan prinsip keadilan apatak
pulak UMNO yang sememangya sudah 50 tahun berkuasa secara korup dan kejam. Ini hujah nak tipu rakyat jawabnya.

Ingat Terengannu

Rakyat sudah matang dan mula kenal erti perjuangan sebenar dari politik kerpartian yang sempit.Rakyat sudah lama mengandaikan risiko ditipu dan dibelot parti parti politik yang lantang membicarakan keadilan dan reformasi.Namun, PAS harus sedar akan risiko yang balak diambil mereka dari segi sokongan rakyat.Ingat sebelum ini PAS gah
memerintah terengganu dan kini mereka hilang Terengannu buat selama lama nya kepada UMNO atas sebab dosa dosa politik yang diamalkan oleh segelintir kepimpinan PAS di negeri Darul Iman itu yang dikenali umum.

Jika PAS hendak bersama UMNO, mungkin-2008 adalah kali terakhir dalam sejarah politik PAS menikmati sokongan padu pelbagai kaum dan dari warga kota.

Biarapa pun saya tetap menghormati semangat dan perjuangan penyokong penyokong akar umbi PAS yang selama ini berjuang untuk keadilan dan kebenaran.Ini mungkin masanya untuk penyokong akar umbi PAS untuk mengenali wajah sebenar pemimpin yg kini jauh dari akar umbi dan keperitan politik di mana seorang penyokong itu adalah hanya sekadar ‘vehicle’ politik atau selipar yg digunakan untuk tujuan politik
peribadi.Ini juga kesan buruk politik feudal yang diamalkan oleh PAS.

Ingat.Pemimpin PAS juga seperti mana mana ahli politik diseluruh dunia boleh menjadi politikus rakus dan membelot perjuangan.Jangan tertipu dengan manis mulut dan wajah segar semata mata.

Hidup penyokong akar umbi PAS dan teruskan perjuangan.Hidup Tok Guru Nik Aziz.

Tiada ulasan: