09 Julai 2008

Selepas ini demo atas jalan - Protes

Jimadie Shah Othman (Malaysiakini)

Bagaimanapun, tempat perhimpunan itu ditukar pada saat-saat ke Stadium Kelana Jaya. Perubahan itu dibuat atas keputusan pimpinan Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri Selangor.




Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) sudah "serik" mengadakan perhimpunan di tempat tertutup, khususnya di stadium kerana ia kurang mendapat sambutan.

Perhimpunan sejuta rakyat anjurannya Ahad lalu yang berlangsung di Stadium Kelana Jaya hanya dihadiri oleh kira-kira 10,000 orang pada sebelah siangnya.

Manakala acara kemuncak berupa ucapan tokoh-tokoh Pakatan Rakyat, terutama ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dihadiri oleh kira-kira 25,000 orang.

Pada mulanya dijadual diadakan di KLCC tetapi kemudiannya dipindah ke Padang Timur, Petaling Jaya. Tarikhnya diubah dari 5 kepada 6 Julai.

Bagaimanapun, tempat perhimpunan itu ditukar pada saat-saat ke Stadium Kelana Jaya. Perubahan itu dibuat atas keputusan pimpinan Pakatan Rakyat dan kerajaan negeri Selangor.

Dalam mesyuarat post mortem Protes petang semalam, pelbagai perkara, termasuk factor sambutan itu, serta insiden yang membabitk kumpulan pemuzik jemputan, telah dibincang secara panjang lebar.

Ambil pengajaran

Ahli jawatankuasa Protes, S Arutchelvan memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya memutuskan tidak akan lagi mengadakan sebarang perhimpunan di tempat tertutup, seperti stadium.

Katanya, tempat seumpama itu tidak sesuai untuk mengadakan protes seperti yang terbukti Ahad lalu di mana kehadiran orang ramai kurang daripada sasaran.

Selepas itu, beliau berkata, pihaknya tidak akan ada lagi protes diadakan di dalam stadium.

Mengenai insiden membabit kumpulan pemuzik pula, Arutchelvan berkata, pihaknya kesal dan mengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku.

Bagaimanapun, beliau menganggap ianya satu insiden kecil yang tidak mengganggu keseluruhan program tersebut.

1 ulasan:

Emas Perak berkata...

http://perakbangkit.blogspot.com/

DEBAT POLITIK

CALON LEBIH PENTING DARIPADA PARTI

Tarikh: 10 Julai 2008 (Hari Khamis)
Jam: 08-30 malam
Siaran Langsung (astro Awani)

UMNO –VS- PKR

Antara:
YB Dato Dr Zambry Abd Kadir
(Panglima Berantai Melayu)
ADUN Pangkor - Ketua UMNO Bhg Lumut, Perak
Dan

YB Dato Zahrin Hashim
(Tukang Karut Purbaraya)
MP Bayan Baru - Pengerusi PKR Negeri P.Pinang
http://perakbangkit.blogspot.com/